Kontakt os






 

DRs licenkampagne har virket
Torsdag 15. juli 2004
Af Karsten Jensen
 
Der er blevet længere mellem danskerne, der ser fjernsyn eller hører radio uden at betale licens. Hvor hver 12. husstand i Danmark var sortseere i november 2003, er det nu kun hver 18. hjem, der er det. Dengang betalte 91.5 pct. af alle husstande licens, men nu er tallet kommet op på 94.5 pct., viser en status fra DR Licens.
Sidste efterår indledte DR en særlig indsats over tre år for at få danskerne til at betale den rigtige licens. Og det er blandt andet den mere konsekvente linje i licenskampagner, som har fået flere husstande til at melde sig, mener kampagneleder Charlotte Broman fra DR Licens.

Inden kampagnen blev indledt, var Odense C dét sted i landet, der havde den største andel af sortseere i forhold til indbyggertallet. Men her har ekstra mange fået ordnet girokortet med licens det seneste halve år. Og hvor der på landsplan er blevet tre procent færre sortseere, har faldet været på seks procent i den centrale del af Odense.

Derfor findes den største andel af sortseere nu i København, ligesom store byer som Århus, Esbjerg, Aalborg - og også Odense - fortsat har mange. Vallensbæk er derimod det sted i Danmark, hvor flest har orden på tingene og får betalt de to girokort fra DR Licens hvert år. Her er det 'kun' en procent, der har status af sortseere.

"På trods af, at det er lykkedes at få antallet af sortseere bragt ned, stopper vi ikke vores tiltag. Der er stadig mange sortseere derude, og vi skal også fortsat sikre, at folk betaler den rigtige licens.

For eksempel undrer det os, at vi i dag har 86.000 tilmeldte, som betaler radiolicens, selv om tal fra Danmarks Statistik og Gallup viser, at kun 40.000 hjem alene har radio og ikke har noget fjernsyn," siger Charlotte Broman.

Ifølge hende er det især 18-40-årige, der har meldt sig som nye licensbetalere på det seneste. Men på trods af den målrettede indsats er det dog også fortsat i de yngste aldersklasser, at der er flest, som ikke betaler.

"De unge mellem 20 og 30 år udgør faktisk stadig 50 procent af alle sortseere i dag," understreger kampagnelederen.

I den kommende tid fortsætter DR Licens sine kampagner, ligesom licensinspektører fortsætter med at ringe på rundt omkring i landet, hvor man kan se, at der ikke er blevet betalt.

Som noget nyt er der nu kommet et licens-tilmeldingskort i Post Danmarks flyttemapper, så for eksempel unge, der flytter hjemmefra, bliver mindet om, at de skal betale.

Igen i år planlægger DR Licens også en særlig kollegiekampagne, hvor unge på kollegierne, som man ikke har modtaget licens fra, får et brev. Efter sidste års 13.000 breve var sendt ud, og efter licensinspektører havde besøgt en række kollegier, fik DR Licens cirka 2600 tilmeldinger.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002