Kontakt os






 

Sene svar er et stort DR-problem
Torsdag 11. september 2008
Af Karsten Jensen
 
DR's lytter- og seerredaktør Jacob Mollerup er utilfreds med dele af DR's klagebehandling. I sin halvårlige beretning til DRs bestyrelse retter han især sin kritik mod mange sene og mangelfulde svar.

”Situationen er den, at der bestemt gøres en meget stor indsats i dele af klagebehandlingen. Meget håndteres seriøst og omhyggeligt. Problemet er, at der stadig er alt for mange huller i systemet. Der er intet systematisk overblik over hele klagehåndteringen, og brugerne klager over sene eller manglende svar," siger Jacob Mollerup, der tilføjer:

”Jeg ved, at det kan være et stort pres i en travl hverdag at behandle alle klager - jeg kender alt til en overfyldt mailboks. Men det er et must, at alt bliver læst. Og kan man ikke på redaktionerne nå at svare individuelt, må man i det mindste sende et standardsvar, hvor det fremgår, hvor man kan henvende sig, hvis man insisterer på at få sin klage behandlet. Slet ikke at svare, duer simpelthen ikke," understreger Jacob Mollerup, der opfordrer DR's chefer til at tjekke procedurerne på deres ansvarsområder.

Han gentager samtidig tidligere års kritik af den mangelfulde information om adgangen til at gå til lytter- og seerredaktøren med en klage, der er blevet afvist af DR's redaktioner:

”Min rolle som ankeinstans i sager om programetik undergraves jævnligt af, at for få redaktioner husker at vejlede om muligheden. Det er blevet bedre, men det er langt fra godt nok," siger Jacob Mollerup.

Der er en række initiativer på vej for at gøre funktionen mere tydelig. Blandt andet er lytter- og seerredaktøren jævnligt gæst i programmet DR Indefra på P1, men programmet kommer i indeværende år kun en gang i kvartalet.

I sin beretning noterer Jacob Mollerup, at DR Nyheder nu er ved at være klar med et længe lovet web-site, hvor man løbende registrerer alt, hvad DR har rettet eller beklaget i forbindelse med nyhedsdækningen.

”Med alle de forskellige måder, der i dag sendes nyheder på, vil det være både praktisk og hæderligt at være åben om sin fejlretning. Jeg ser frem til, at det nye site snart går i luften,” siger Jacob Mollerup.

Arbejdet som programetisk 'vagthund' omfatter også udsendelser, DR bestiller hos eksterne producenter. Med baggrund i en konkret sag, fremhæver Jacob Mollerup det nødvendige i, at disse eksterne producenter ikke lægger hindringer i vejen, når lytter- og seerredaktøren vil tjekke deres dokumentation i forbindelse med klagesager


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002