Kontakt os






 

Radikalt ja til reklame-afbrydelser
Onsdag 7. september 2005
Af Thomas Nielsen
 
Det Radikale Venstre siger overraskende ja til reklameafbrydelser midt i tv-udsendelser på de kommercielle kanaler. TV 2 skal dog fortsat undtages fra den mulighed.
Det Radikale Venstre gør nu op med partiets hidtidige strikse reklamepolitik. I et omfattende udspil til næste medieforlig, som regeringen skal forhandle til foråret, foreslår de radikale blandt andet, at alle kommercielle tv-stationer i fremtidens digitale sendenet skal have lov til at sende reklamer midt i spillefilm og almindelige udsendelser - med undtagelse af TV 2.

Derudover er partiet parat til at opgive forbudet mod bestemte former for reklamer eller reklamer for specifikke produktgrupper i tv og radio, hvis der til gengæld indføres skrappere sanktioner og kontrol over for selve markedsføringen. Og i det hele taget ønsker partiet at skabe bedre markedsvilkår for de reklamefinansierede tv- og radio-medier i Danmark, skriver Berlingske Tidende.

"Vi vil gerne have sat turbo under digitaliseringen af hele mediebilledet, så vi ved næste medieaftale i 2011 er førende i Europa. Kendsgerningen er jo, at vi dag halter bagefter masser af andre lande", siger de radikales medieordfører, Simon Emil Ammitzbøll, der mener, at en liberalisering af reklamereglerne er nødvendig for at gøre det digitale tv-sendenet til en succes.

"For at få kickstartet det digitale tv-sendenet er det vigtigt, at vi sikrer et attraktivt udbud af både danske og udenlandske kommercielle tv-stationer. Ikke mindst skal de kendte tv-stationer være med i programudbuddet - eksempelvis TV3 og Kanal 5. De sender i dag fra London på grund af de nuværende strenge danske reklameregler, og har ikke incitament til at sende fra Danmark. Derfor kræver det, at vi tilpasser vores lovgivning med tilladelse til reklamebreaks, så danskerne også fremover kan se gratis tv via en stueantenne og dermed få det public service-indhold, de har krav på", siger Simon Emil Ammitzbøll.

Han vil så hurtigt som muligt vil have udbygget det mastbårne, digitale tv-sendenet til at omfatte fire digitale frekvensblokke, så befolkningen om få år kan modtage op mod 64 tv-stationer via en almindelig antenne.

Det radikale forslag om liberalisering af reklamereglerne i det digitale sendenet gælder som nævnt ikke TV 2. Ifølge det radikale medieudspil skyldes det et ønske om at sikre danskerne klare alternativer til de kommercielle tv-stationer. Blandt andet vil partiet pålægge TV 2 at fastholde et højt public service kvalitetsniveau - også hvis stationen privatiseres.

"Jeg er rimelig kold et vist sted over for den klagesang, der har været fra TV 2. Allerede i dag kan 70-85 pct. af befolkningen se henholdsvis TV3, TV3+, TV Danmark og Kanal 5, uden at det har fået befolkningen til at strømme over til lige præcis de tv-stationer. Så det er en overdreven frygt fra TV 2s side. Selv om de andre kommercielle TV-stationer får lempeligere reklameregler, vil det ikke underminere økonomien i TV 2. Det viser erfaringerne fra Norge og Sverige, hvor de har skrappe public service-forpligtelser på TV 2 Norge og TV4 i Sverige", siger Simon Emil Ammitzbøll.

Til næste år begynder DR og TV 2 at sende digitalt i en yderst skrabet udgave af et digitalt tv-sendenet, hvor der ikke er plads til flere tv-stationer. Regeringen har dog bebudet, at det analoge sendenet slukkes i 2009, så det mastbårne digitale tv-sendenet skal udbygges - der er bare ikke taget stilling til hvordan.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002