Kontakt os






 

DR får kritik for uberettiget visning af Facebook-logo
Tirsdag 6. september 2016
Af Redaktionen
 
Et Facebook-logo blev vist i 47 sekunder på skærmen i 'Aftenshowet', og det var en for tydelig fremhævelse, mener Radio- og TV-nævnet
I starten af juni var vejret godt i Danmark, og det fik Aftenshowet på DR1 til at opfordre seerne til at dele sommerbilleder med programmet på Facebook.

"Vi vil gerne vise nogle billeder. Vi spurgte tidligere på vores Facebook-side… da bad vi om at dele nogle af jeres sommerbilleder med os," lød det i opfordringen fra studieværten i programmet den 2. juni.

Fem af sommerbillederne blev vist i slutningen af udsendelsen. I alt varede indslaget 47 sekunder, og i den forbindelse blev et lille Facebook-logo – det hvide 'f' på en blå baggrund – bragt i nederste højre hjørne af skærmen.

Logoet og omtalen af Facebook fik en seer til at reagere og efterfølgende gå til Radio- og TV-nævnet. Seerne mente bl.a., at DR var med til at give Facebook skjult reklame, og at derfor måtte være en overtrædelse af reglerne om reklamer og sponsorering af radio- og tv-programmer.

Radio- og TV-nævnet har nu iflg. DR truffet en afgørelse i sagen, og her når man frem til, at den redaktionelle henvisning til Facebook samt visningen af billederne var inden for rammerne, men specifikt brugen af Facebooks logo som kildehenvisning udgjorde en for tydelig fremhævelse af Facebook.


Relevant redaktionel sammenhæng

"Radio og TV-nævnet finder, at der består en relevant redaktionel sammenhæng mellem programmets indhold, hvor der omtales og vises brugenes billeder fra DRs Facebook-side, og henvisningen til Facebook som kilde. Radio- og TV-nævnet har på den baggrund ikke bemærkninger til programværtens mundtlige henvisning til Facebook," konkluderer nævnet.

Derimod mener nævnet, at kildeangivelsen via visning af Facebooks logo gik ud over, hvad der var berettiget i det redaktionelle formål med visningen som en kildehenvisning.

"Samlet set finder Radio- og TV-nævnet, at visningen af Facebook-logoet i sin konkrete form og varighed går ud over, hvad der er redaktionelt berettiget. Nævnet finder derfor, at udsendelsen indeholder en uberettiget fremhævelse af Facebook i strid med reglerne om skjult reklame," hedder det.


Nævn var ikke enig

DR oplyser videre, at det ikke var et enigt nævn, der traf afgørelsen. Nævnet skriver selv i sin afgørelse, at tre af medlemmerne ikke fandt, at Facebook-logoet i sin konkrete form gik ud over, hvad der er redaktionelt berettiget, men måtte anses som en lovlig kildehenvisning.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002