Kontakt os






 

Tv- og radioreklame droppet efter klage
Torsdag 28. oktober 2004
Af Thomas Nielsen
 
Carlsberg har øjeblikkeligt trukket en Squash-reklame tilbage efter klage over brug af ordet "spasser".
"Alle børnene drak øller - undtagen Hans, han var spasser. Det rimer da ikke! Nej, men det passer".

Sådan lyder det i en reklame for Tuborg Squash, som har kørt de seneste uger på en række kommercielle radio- og TV-kanaler, bl.a. Sky Radio og TV 2.

Det gør den ikke mere. Carlsberg Danmark valgte i sidste uge med timers varsel at fjerne reklamen fra sendefladen. Det skete efter en henvendelse fra Lars Bremer, der selv fra fødslen er spastisk lammet i begge ben.

"Jeg kan slet ikke forstå, at én af Danmarks største virksomheder, der profilerer sig ved blandt andet at arrangere Grøn Koncert sammen med Muskelsvindfonden, på den måde gør grin med mennesker, der har et handicap. Det er ikke sådan, man bryder fordomme ned, tværtimod", siger Lars Bremer til Berlingske Tidende.

Marketingdirektør Ken Andersen fra Carlsberg havde ingen mistanke om, at reklamen kunne virke stødende før Lars Bremers henvendelse:

"Vi tester altid vore kampagner, før de går ud. Opfattelsen var, at dette blot var et humoristisk indslag, og ordet »spasser« blev brugt som et slangord, der blev benyttet bredt i 80erne, som reklamen omhandler. Desuden kørte kampagnen også sidste år, uden at det gav anledning til klager", siger han.

Squash-reklamen er lavet af det flere gange prisbelønnede reklamebureau, Wibroe, Duckert & Partners, som imidlertid ikke ønsker at kommentere Carlsbergs beslutning.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002