">



Kontakt os






 

Lars Liebst: TV 2 har fundet en god balance
Tirsdag 21. april 2015
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Det var med glæde og tilfredshed, at TV 2's bestyrelsesformand, Lars Liebst, på generalforsamlingen i går tirsdag i TV 2 Danmark A/S kunne se tilbage på 2014. Han betegnede 2014 som et "både økonomisk og strategisk godt og vigtigt år" for TV 2-koncernen.


Lars Liebst sammenfattede 2014 således:

"Den positive udvikling i seerandele på TV 2's hovedkanal, den store digitale fremgang og ikke mindst det økonomiske overskud viser, at TV 2 har fundet en god balance mellem på den ene side den traditionelle tv-forretning og på den anden side de krav, den digitale udvikling stiller til en dansk medievirksomhed. 2014 har både økonomisk og strategisk været et godt og vigtigt år, som takket være medarbejdere og ledelse danner et solidt fundament for den videre udvikling af TV 2's indhold og forretning," sagde Lars Liebst.

Det gode TV 2-år blev ifølge Lars Liebst understreget af, at "TV 2's markedsposition, produktudbud og økonomi er forbedret på trods af, at mange af de markeder, TV 2 befinder sig i, fortsat er præget af afmatning".

"De traditionelle markeder for salg af tv-reklamer og tv-abonnementer er under pres, og det er derfor positivt, at TV 2 har vundet markedsandele på tv-reklamemarkedet og har øget abonnementsomsætningen. Det afspejler sig i en samlet omsætningsvækst på fem procent og et tilfredsstillende resultat før skat på 219 mio. kr. Med en samlet omsætning på 2,6 mia. kr. svarer resultatet før skat til en EBIT-margin på 8,4 procent, som er selskabets højeste i nyere tid," sagde formanden.


Digital strategi sætter seere og brugere i centrum

Lars Liebst understregede også vigtigheden af TV 2's digitale strategi fra 2014 med ambitionen om at være den mest engagerende medieudbyder.

"Seerne og brugerne skal sættes i centrum med tilbud om relevant og målrettet indhold på tværs af platforme og uafhængigt af tidspunkter, så TV 2's stærke programmer lever længere og samler flest mulige danskere. Strategien bærer frugt, bl.a. i form af betydelige stigninger i seningen af web-tv på tv2.dk og i antallet af abonnenter på TV 2 Play," sagde TV 2-formanden.


Forventninger til 2015

Når det gælder den økonomiske udvikling i 2015, har TV 2 indlagt en række væsentlige forudsætninger, bl.a. en tv-reklameomsætning på niveau med 2014 og en vækst i den digitale omsætning. Sidstnævnte vægter dog fortsat lidt i den samlede reklameomsætning.

På abonnements-området forventer TV 2 en stigning i omsætningen som følge af prisstigningen på hovedkanalen fra 12 kr. til 14 kr. pr. måned. På nichekanalerne forventes en lidt lavere abonnementsomsætning som følge af faldende husstands-penetration, mens TV 2 Play forventes at fortsætte omsætningsvæksten i 2015.

"Omkostningerne påvirkes i 2015 af konverteringen af TV 2 Film til TV 2 Sport. TV 2 Film havde et positivt resultatbidrag i 2014, mens 2015 vil være et investerings-år for TV 2 Sport, der gik i luften i januar 2015 og har fået en god start med tilfredsstillende husstands-penetration og seertilslutning," sagde Lars Liebst.

Generalforsamlingen genvalgte medlemmerne af TV 2's bestyrelse, herunder formand Lars Liebst og næstformand Merete Lundbye Møller.


Foto (forsiden): TV 2's formand Lars Liebst (Foto: Heidi Lundsgaard / TV 2)

Foto (denne side): Der var genvalg på TV 2's generalforsamling til bestyrelsen, som inklusive medarbejderrepræsentanter består af (fra venstre) Palle Smed, Annette K. Olesen, næstformand Merete Lundbye Møller, Bjørn Erichsen, Niels Brinch, formand Lars Liebst, Jørgen Badstue, Louise Gade og Per Christiansen. (Foto: Heidi Lundsgaard / TV 2)



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002