Kontakt os






 

Seertal 1. halvår: DR og TV 2 stormer frem - får samlet markedsandel på over 73 pct.
Mandag 4. juli 2016
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Eksperter har i årevis sagt, at de store, brede tv-kanaler vil blive mindre mens de mere specialiserede tv-kanaler vil vokse. Men det modsatte sker. Både DR1 og TV 2 går markant frem i 1. halvår 2016 og tegner sig tilsammen nu for 49,1 pct. af al tv-sening i Danmark. For tre år siden var det samlet 43,5 pct. Og så snupper DR og TV 2’s kanaler samlet større og større markedsandele.


For tre år siden havde DR og TV 2’s kanaler en share (markedsandel af al fjernsynskiggeri) på 65,1 pct. Sidste år var det steget til 69,1 pct. og nu tegner de to statslige public service-stationer og deres to gange seks tv-kanaler sig samlet for 73,4 pct. af al tv-sening i Danmark. Det fremgår af seertal fra TNS Gallup TV-Meter for første halvår de pågældende år.


DR og TV 2 stort set lige store

Danmarks mest sete tv-kanal er nu DR1, der overhaler TV 2 med et mulehår. I første halvår 2016 opnår DR1 en share på 24,7 pct., en markant fremgang fra 22,4 pct. for et år siden. TV 2 gik også markant frem: op fra 23,1 til nu 24,4 pct. – og blev dermed altså lige netop overhalet af DR1.

Tæller man alle DR og TV 2’s kanaler sammen, så fylder TV 2 en lille bitte smule mere end DR. TV 2’s seks kanaler opnår samlet en share på 36,8 pct. mod 36,6 pct. til DRs kanaler. Det er især DR der går frem; op fra 33,0 pct. for et år siden til nu 36,6 pct, mens TV 2 går op fra 35,2 til 36,8 pct.

Kun én af DRs tv-kanaler må notere tilbagegang. Det er børnekanalen DR Ramasjang, der går ned fra en share på 2,0 til nu 1,6. Stor fremgang er der – udover til hovedkanalen DR1 – også til DR2 (op fra 4,4 til 4,8 pct.) – og så fortsætter DR K igen fremgangen (op fra 2,2 til 2,5 pct.).

Billedet er lidt mere blandet for TV 2. Som nævnt - stor fremgang for hovedkanalen TV 2. Men TV 2 Sport og TV 2 Fri klarer sig også begge rigtigt godt. TV 2 Sport går frem fra 1,3 til 1,8 pct. og befæster dermed positionen som Danmarks langt, langt mest sete sports-tv-kanal. TV 2 Fri havde for tre år siden en yderst beskeden share på 0,3 pct., det var sidste år 0,9 pct. og nu når TV 2 Fri op på 1,2 pct. Til gengæld har det været et elendigt første halvår for TV 2 News, der rasler ned fra 4,0 til 3,4 pct.


Stor tilbagegang for både Discovery og MTG

Hverken Discovery Networks eller Modern Times Groups tv-kanaler er i høj kurs hos seerne. Stort set alle de to kommercielle selskabers tv-kanaler er i tilbagegang.

Hos Discovery er der tilbagegang for Kanal 5, Kanal 4, 6’eren, TLC, Discovery, Investigations Discovery (ID) og Animal Planet. Der er uændret markedsandel for Eurosport 1 og Eurosport 2. Kun én kanal går frem: Canal 9 vokser fra 0,8 til 1,0 pct.

Nærmest værre ser det ud hos MTG og deres TV3-kanaler. Der er stor tilbagegang for TV3+ og TV 3 Puls og lille tilbagegang for TV3 Sport 1 og TV3 Sport 2. Kun én kanal går en anelse frem: Hovedkanalen TV3 vokser fra en share på 4,5 for et år siden til nu 4,6 pct.

Samlet er de to selskaber – Discovery Networks og MTG – fortsat stort set lige store. I første halvdel af 2016 opnår MTG en samlet share på 9,6 pct. (ned fra 10,8 pct. for et år siden) og Discovery opnår en samlet share på 9,1 pct. (ned fra 10,6 pct. for et år siden).


Grafik: Der er vist share (markedsandel af al tv-seening) blandt alle seere +3 år i 1. halvår 2013, 1. halvår 2014, 1. halvår 2015 og 1. halvår 2016. Tallene kommer fra TNS Gallup TV-Meter og er bearbejdet af tvnyt.com


Bemærk: Seerandelene er ikke renset for 'ukendt sening', og er derfor lidt forskellige i forhold til de tal som TV 2's presseafdeling har meldt ud den 6. juli 2016, to dage efter tvnyt.coms historie. TV 2 har (i 1. halvår 2015 og i 1. kvartal 2016) fraregnet de seerandele, der findes på tv-kanaler, der ikke er en del af Gallups TV-Meter målinger.

De tal tvnyt.com bringer, er baseret på de oplysninger, vi har modtaget fra TNS Gallup, og er altså ikke renset for denne del af seertiden.

Siden den 1. april 2016 har de daglige seertal fra Gallup være renset for den sening, der sker på tv-kanaler, der ikke er med i den danske seermåling fra Gallup. Dermed vil tal fra f.eks. 1. halvår 2017 og fremover ikke være direkte sammenlignelige med ovenstående tal. Det skal dog understreges at forskellene pr. tv-kanal er meget små. Det samlede billede - og styrkeforholdet mellem de forskellige tv-kanaler - er uændret. (Kommentar - tilføjet 7. juli 2016)



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002