Annonceomsætningen for 1. halvår 2012 er faldet med 5 procent til 5,2 mia kr. - i forhold til samme periode 2011. Værst ramt er dagblade (-13 pct.), outdoor (-13 pct.) og gratismagasiner (-10 pct. ), men tv kommer lige bagefter - med en tilbagegang på 7 pct.; det svarer til et fald i omsætning af tv-reklamer på knap 100 mio. kr.
Tilbagegangen i reklameomsætning skal ses i lyset af, at markedet rent faktisk steg med otte procent tilbage i foråret 2011, understreger direktør Allan Lillelund, Dansk Oplagskontrol, i dag overfor MediaWatch.
Udviklingen kommer bag på mange i branchen. Ole E. Andersen, CBS, der er rådgiver for Dansk Oplagskontrol, vurderede i begyndelsen af 2012, at det danske mediemarked ville vokse fire pct. i år. Men det blev altså i stedet til et samlet fald på 5 pct.
Kun biografreklamer (+ 14 pct.) og internetannoncering (+4 pct.) kunne notere fremgang i 1. halvår 2012 - sammenlignet med 1. halvår 2011.
Tallene stammer fra Dansk Oplagskontrol, Reklameforbrugsundersøgelsen.
|