Kontakt os






 

Unge mangler kvalitets-tv
Mandag 17. oktober 2005
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Fra årsskiftet lukker TV 2 sit prisbelønnede ungdomsprogram 'Rundfunk' og foreløbigt bliver det ikke erstattet af et nyt seriøst tilbud til de unge. Også DR har skåret sin tv-ungdomsflade helt ind til benet; 'Boogie' er således reduceret til en hitliste. Iflg. DR's og TV 2's public service-kontrakter stilles der kun specielle krav om programmer for unge under 12 år. Derfor kan TV 2 og DR i princippet gøre, hvad de vil med ungdomsprogrammerne - og kun et par gange om ugen er der selvproducerede, faktuelle udsendelser på programmet, skriver Berlingske Tidende søndag.
"I betragtning af, at man i dag ser ungdommen som en særlig alder, så er der vitterligt ikke mange seriøse tilbud til dem. Det er vel et pengespørgsmål og måske udtryk for en lidt nem opfattelse af de unge som hurtige forbrugere, der bare vil have erotiske musikvideoer og billeder af seje babes. Men de unge vil så meget andet, de vil gerne have indsigt". Det siger Christa Lykke Christensen, lektor og forsker i ungdoms-tv ved Film- og medievidenskab på Københavns Universitet.

En af pionererne indenfor dansk ungdsoms-tv og nu rektor for Filmskolen, Poul Nesgaard, siger til Berlingske, at han ikke kan forestille sig, at behovet for tv for unge skulle være faldet i forhold til tidlieger.

"Dengang havde ungdommen kun lige fået sin egen stemme. I dag er det blevet så trendy for os alle sammen at være ung, at man meget let glemmer, hvad det egentlig indebærer. Det at være ung er virkelig sårbart, og vi bliver nødt til at tage ungdommen på ordet og skabe udsendelser og forbilleder, de kan fascineres af og spejle sig i - med al den usikkerhed og nysgerrighed, der hører til at være ung".

Fra TV 2 afvises kritikken. TV 2's programchef Bo Damgaard siger: "Vi forsømmer ikke de unge. Tværtimod. Vi har fremragende seertal blandt de 15-30-årige, som i høj grad også er med på vores prime time-tilbud". Han henviser til populære prime time-titler og TV 2 Zulu med bl.a. 'Gintbergs Store Aften' og serien 'Venner', som har høje seertal blandt de yngre. Det er dog altsammen programmer indenfor underholdnings-genren.

Først tidligst i 2007 agter TV 2, at lancere et nyt seriøst magasin for de unge.

DR har annonceret flere nye ungdomsprogrammer i 2006 - bl.a. et forbrugerprogram.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002