Kontakt os






 

DR får kritik for ’Cirkus Summarum’-spot
Onsdag 13. marts 2013
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Radio- og tv-nævnet har afgjort, at det var i strid med forbudet om, at der ikke må udsendes reklamer gennem DR, da DR udsendte reklamespots for 'Cirkus Summarum'.
En dreng går rundt på en mark udenfor en gammeldags cirkusvogn. Drengen bærer et improviseret reklameskilt for et cirkus og råber: ”Cirkus, cirkus – nyt cirkus i byen”.

Sådan lyder indledningen på dét spot, som DR1 og DR Ramasjang viste sidste år for at minde børn og voksne om, at de også i 2012 kunne komme i ’Cirkus Summarum’ i København og Aarhus sammen med DR Big Bandet, en række af DRs børnefigurer og –værter og Muskelsvindfonden.

Spottene faldt imidlertid en kvindelig seer for brystet. Hun gik til Radio- og tv-nævnet, og hun anførte i sin klage, at informationen om ’Cirkus Summarum’ måtte anses som reklame på lige fod med almindelige reklamespots. Og det har hun nu fået ret i, skriver DR i dag i en pressemeddelelse.

DR må normalt godt bringe spot, når disse kan betragtes som foromtaler af kommende programmer, omtale af produkter og lignende, som er direkte afledt af programmerne eller er egentlige public service-meddelelser, der refererer til aktiviteter, der er omfattet af DRs public service-virksomhed.

I Radio- og tv-nævnet er man nået frem til, at DR ikke kan henføre spottet under nogle af kategorierne, da ’Cirkus Summarum’ alene er fysiske forestillinger, da programmerne på tv først bliver sendt meget senere end forestillingerne, og fordi ’Cirkus Summarum’ umiddelbart ikke hører til DRs public service-forpligtelse, som nævnet konkluderer.

Det var dog ikke et enigt radio- og tv-nævn, der traf afgørelsen, oplyser DR videre. Der var såkaldt dissens fra tre af nævnets medlemmer, der mente, at DR i sine public service-redegørelser siden 2009 har nævnt ’Cirkus Summarum’ under såvel DRs indsats for børn og unge og som en af DR Big Bandets aktiviteter. Og da nævnet ikke har taget egentlig afstand fra denne vurdering i sine udtalelser, mente de tre medlemmer, at Radio- og tv-nævnet ikke nu kunne komme og erklære spottene ulovlige.

Men et flertal vurderede altså, at det var skjult reklame for arrangementerne og i strid med forbuddet om, at der ikke må udsendes reklamer gennem DR.

DR Jura, Politik og Strategi vil nu følge op på afgørelsen, så DR nøje følger reglerne i kommende spot.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002