Kontakt os






 

TV 2 tilbyder fællesskab på skærmen
Torsdag 9. juni 2005
Af Thomas Nielsen
 
TV 2 vil i fremtiden lave mere "fællesskabs-tv". Programmerne skal ikke længere bare fokusere på familien og det enkelte individ, men også engagere seerne til at tage vare på det, som er fælles. Det nye initiativ fra TV 2 lyder idealistisk, men det har først og fremmest et kommercielt udspring, vurderer medieekspert fra Syddansk Universitet.
Børnepasning, undervisning og efterløn. Det seneste folketingsvalg handlede i høj grad om at bevare og forbedre velfærdsydelser - og om at styrke fællesskabet.

Og netop denne følelse af fællesskab og interesse for det samfund, vi lever i, er nu ved at flyde over i de programmer, vi i fremtiden kommer til at se på tv. De seneste år har mange tv-programmer handlet om det enkelte menneskes selvudvikling og om familien og de nære relationer. Men nu melder TV 2 ud, at stationen i 2006 ønsker flere programmer om fællesskaber. Programmer, der handler om at tage vare på det, som er fælles.

- Der er en stigende interesse for det fælles - for skolen, børnehaver, idrætspladsen og for vores samfund i det hele taget. Vi vil gerne lave godt tv på basis af den interesse. Kunsten består i at finde emnet, som kan skabe den fællesskabsfølelse. Tag ud på de danske idrætspladser lørdag formiddag, det er helt utroligt, hvilket engagement der er omkring vores børn og unge, og det kan man lave godt fjernsyn på, siger TV 2s programchef Bo Damgaard til Berlingske Tidende.

Skoleeksemplet på "fællesskabs-tv" er det engelske program 'Jamie's School Dinners', hvor tv-kokken Jamie Oliver kæmper for bedre mad til de engelske skoleelever. Programmet blev en brandvarm politisk kartoffel under den engelske valgkamp, og Labour-regeringen endte med at måtte til lommerne og punge tre mia. kroner ud til bedre skolemad.

- Vi er ikke bare forbrugere, men også borgere, og det er det spænd, som ’Jamie's School Dinners’ rækker over. Hvis vi havde været rigtig dygtige på dansk tv, var det os, der havde sat dagsordenen omkring den danske folkeskole - nu endte det med at blive politikerne selv. Men det fornemmeste, vi kan gøre, er vel at rapportere ind til Christiansborg om, hvad der sker i det danske samfund, siger Bo Damgaard.

Peter Bro er lektor i journalistik på Syddansk Universitet. Han har observeret, at tv-stationer - både herhjemme og i udlandet - i stigende grad orienterer sig mod "fællesskabs-tv".

- Det handler i bund og grund om en kamp om opmærksomhed. tv-stationerne vil sige, at de gerne vil hjælpe samfundet til at blive bedre, men det handler om, hvem der løber med seernes opmærksomhed og dermed også med annoncekronerne. Når man laver fællesskabs-orienteret tv, er der en god kommerciel grund til det. Det er noget, man kan snakke om næste dag, og det er noget, som skaber fornemmelsen af sammenhold, og derfor skal man også følge med i tv dagen efter, siger Peter Bro


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002