Kontakt os






 

Seerne tog godt imod nye DR-kanaler
Mandag 2. november 2009
Af Stig Hartvig Nielsen
 
I løbet af den første sendedag nåede 411.000 seere omkring DR Ramasjang, 278.000 så DR K, og 199.000 så DR HD i mindst fem minutter i træk.
Der var noget nær åndeløs spænding i DR Byen, da generaldirektøren hele tre gange i løbet af søndagen trykkede på den sjældent brugte 'On'-knap, som sætter nye tv-kanaler i gang. Både DR Ramasjang, DR K og DR HD gik i æteren helt som planlagt, og næste store punkt på spændingskurven indtraf mandag, da de første seertal forelå.

I løbet af den første sendedag nåede 411.000 seere omkring DR Ramasjang, 278.000 så DR K, og 199.000 så DR HD i mindst fem minutter i træk.

Målt på share i kanalernes sendetid fik DR HD 2 procent af seningen og DR K 1 procent, mens DR Ramasjang fik 3 procent - og 12 procent blandt de 3- til 10-årige.


Svært at få armene ned

En glad mediedirektør Lars Grarup siger:

"Det er svært at få armene ned i dag. Teknikere, redaktører, plannere, indkøbere og mange andre har ligget vandret for at kunne give licensbetalerne hele tre nye kvalitetskanaler på én gang. Så det er skønt at se, at så mange danskere ikke blot har overvundet de tekniske udfordringer forbundet med overgangen fra analogt til digitalt, men også har valgt at kigge med på DRs nye public service-tilbud helt fra begyndelsen."


111.000 så Forbrydelsen på DR HD

For første gang fik danskerne søndag mulighed for at se DRs populære dramaserie 'Forbrydelsen' i digital high definition, med et langt skarpere billede, end tv-seere har været vant til. Det gjorde 111.000, da DR HD sendte 6. afsnit samtidig med DR1, hvor 1.505.000 kiggede med. 'Forbrydelsen' blev da også det mest sete DR HD-program på premieredagen. Da kanalen gik i luften med Yann Arthus-Bertrams smukke dokumentarfilm 'Home', sad 35.000 klar til deres måske første oplevelse med tv-billeder i hd.

"I betragtning af at DR HD er en banebrydende nyskabelse, kan man ikke være andet end imponeret over kanalens åbningsdag," siger Lars Grarup, der tilføjer:

"Tv-sening i hd er ikke bare udfordret af den generelle signalomlægning, men kræver derudover at helt almindelige seere, altså ikke bare de teknologistærke, får stuens ’maskinpark’ bragt på plads i form af skærme, bokse og sågar de helt rigtige kabler," fortsætter han og understreger vigtigheden af, at DR TV også med det mere mangfoldige kanaludbud stadig har en klar ambition om at samle danskerne i de store kanalers primetime om for eksempel familieunderholdning eller drama, som det lykkedes søndag med 'Forbrydelsen'".


Kultur, historie, musik og arkiv - ja tak

Kanalfamiliens nye, 'smalle' tilbud, DR K, kom også flot i gang. En sendeplan med blandt andet argentinsk drama, fransk dokumentar, klassisk koncert fra Koncerthuset - kl. 20 - og italiensk opera udgør et supplement til de øvrige tilbud på den danske marked - men det borger sjældent for de højeste seertal. Flest seere var der fra klokken 18.00-20.00 i Bonanza-båndet, som er fællesbetegnelsen for udvalgte programmer fra DRs arkiver. Allerflest seere, nemlig 44.000, var der til 'Flid, fedt og snyd'. Men 25.000 til Tosca - de to timers filmatiseringen af operaen, vidner også om et levedygtigt alternativ," mener Lars Grarup.

Selv om DR K blev den mindste af de nye trillinger på dag 1, er det værd at bemærke, at DR K’s share i egen sendetid var cirka tre gange så stor som et veletableret nichealternativ som Dk4 og dermed langt mere set end flertallet af kanalerne i de danske programpakker.

"Mange danskere elsker kunst, den internationale filmskat, klassisk musik og historie fra den nære og fjerne fortid, og så selvfølgelig guldet i DRs righoldige gemmer. Vi er glade for og stolte af, at seertallene tyder på, at vi har ramt rigtigt," udtaler Lars Grarup.


Velkommen til landet Ramasjang

Ramasjang er ikke bare en tv-kanal, men et helt univers for børn. Meget tyder på, at kanalen DR Ramasjang allerede fra starten har fundet sin plads i børnenes liv. Med en share på 12 provent blandt de 3 til 10-årige var Ramasjang søndag i egen sendetid på niveau med de store børnekanaler Disney Channel (13 procent) og Cartoon Network (11 procent) og klart større end konkurrenter som Disney XD, Disney Playhouse, Nickelodeon og Boomerang.

"Børnene er en vanskelig seergruppe at nå, har vi måttet konstatere de senere år. Selv om DR har en lang og rig tradition for dansk børne-tv, kan vi ikke tage de små seere for givet. Børn er ikke længere loyale over for en fast kanal med fast sendetid, så for at nå dem med public service-tv af høj kvalitet har vi skabt en kanal og et univers på deres præmisser. Det er skønt at se, at de har taget det til sig så hurtigt", siger Lars Grarup.


Benny hittede i badekar

DR Ramasjang holdt et stabilt seerniveau i løbet af dagen, med klassikeren 'Bennys Badekar' som topscoreren med 42.000 seere. Det er endnu for tidligt at fastslå, hvordan markedsandelene kommer til at fordele sig mellem DR Ramasjang, børnekanalerne, TV 2 og ikke mindst DR1, som sædvanligvis, og da også i går, blev den mest sete kanal blandt danske børn.


Godt eller skidt?

Kanalpremierernes sammenfald med den analoge slukning gør det vanskeligt at sammenligne direkte med seernes modtagelse af tidligere kanallanceringer. Den seneste større nye kanal på det danske marked, TV3 Puls, åbnede dette forår med en share på 0,7 procent og en dækning på 142.000 seere i løbet af det første døgn; altså noget under niveauet for de nye DR-kanaler.

Ligesom DRs kanaler startede TV3 Puls med en 'normal' sendeplan den første dag. Andre kanaler er blevet skudt i gang med mere rabalder, for eksempel med store filmpremierer på TV 2 Zulu og TV 2 Charlie, hvilket da også gav højere premieretal. Da DR2 åbnede den 30. august 1996, var det også uden de helt store trækplastre. Men konkurrencesituationen var en anden dengang, så alene nyhedens interesse gjorde, at DR2 fik en flot premiereshare på 3,1 procent og en dækning på 510.000.


Rekord for DR Update

Som rosinen i pølseenden kan nævnes, at DR Update benyttede sig af virvaret til at sætte ny seerrekord i uge 44. Ikke færre end 947.000 så på kanalen (i mindst to minutter i træk) i løbet af ugen. Det er en forbedring på cirka 100.000 af den blot fire uger gamle rekord. Det har trukket klart op, at mange husstande i de seneste måneder har fået adgang til DR Update i forbindelse med omlægning til digital modtagelse.

Til gengæld er det en udfordring, at kanalen lørdag nat skiftede fra mpeg2- til mpeg4-kryptering, så mange tidligt indkøbte DTT-modtagere ikke længere kan afkode det digitale signal. At dømme efter søndagens tal, hvor 368.000 så kanalen, er der dog mere medvind end modvind at hente for DR Update i den fagre nye tv-verden.




Annonce:

Design din egen tv-pakke eller lad os vælge for dig!





Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002