Kontakt os






 

Kanal 7 er et flop
Mandag 6. januar 2014
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Et år efter lanceringen af ungdomskanalerne DR3 og 7'eren har DR3 klart lagt sig i front, når det gælder antallet af seere. DR oplyser, at det mest sete program på 7'eren i gennemsnit har bare 6.750 seere, mens DR3's mest sete program ligger på 105.000. Forsker mener at DR3 klarer sig bedre end 7'eren, fordi DR3 er bredere.
SBS' ungdomskanal 7'eren og DRs ungdomskanal, DR3 blev begge lancerede i januar sidste år, men 7'eren har svært ved at tiltrække seere.

Inden for de seneste fire uger har 7'erens mest sete programmer haft mellem 5000 til 11.000 seere, mens DR3's mest sete udsendelser har haft mellem 84.000 og 126.000 seere, viser tal fra TNS Gallup. Dermed har det mest sete program på DR3 i gennemsnit haft 105.250 seere i de fire uger, mens det kun er 6750 for 7'eren, konstarerer dr.dk. Dr.dk oplyser dog ikke tal på den normale måde at sammenligne seertal - nemlig shares.

Jesper Jürgensen fra SBS Discovery siger til dr.dk, at man er godt tilfredse med 7'eren, og at man generelt får god feedback på kanalen. Han peger på, at DR3 når ud til dobbelt så mange mulige seere som 7'eren, og at konkurrencen fra DR3 ikke har gjort det nemmere for SBS at nå igennem til de unge.

Til trods for de lave seertal til 7'eren har SBS ikke har planer om at stoppe kanalen.


DR3 er på niveau med TV 2 Zulu

Stig Hjarvard, professor og forsker i medier ved Københavns Universitet, peger på, at DR3 er bredere end 7'eren og allerede har nået TV 2 Zulus niveau.

"DR3 har vist sig at være en relativ stor succes, fordi kanalen har vundet seere ved ikke at være en ren ungdomskanal. Den rammer de unge til de midaldrende, og det bidrager til, at kanalen får større gennemslagskraft," siger Stig Hjarvard til dr.dk.

Han mener, at 7'erens problem er, at den fokuserer på en mere snæver målgruppe, som flere andre kanaler også forsøger at få fat i ved hjælp af bl.a. reality shows. Samtidig ser den i forvejen snævre målgruppen mindre tv end den ældre del af befolkningen, og meget af målgruppens medieforbrug foregår nu på nettet.

Stig Hjarvard mener at, hvis man vil fremtidssikre public service-mediet og DRs publikum, så skal man lave nogle programmer og have et kanalmiks, som muliggør, at man når den målgruppe.

"DR1 og TV 2 er ikke attraktive for ungdomspublikummet, så hvis man ønsker, at ungdommen skal være forbruger af public service-medier, så skal man være til stede på en måde, der appellerer til de unge," siger han.

I løbet af de kommende måneder skal de politiske partier til at forhandle et nyt medieforlig på plads. Men allerede nu har flere politikere kritiseret DR3 for at sende for meget reality, udenlandske serier og film. Og flere politikere fra højrefløjen har krævet, at DR3 bliver lavet om, kun udsendes på internettet eller helt lukkes.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002