Kontakt os






 

DR lever ikke op til egen Facebook-etik
Mandag 5. august 2013
Af Stig Hartvig Nielsen
 
”Gå ind på vores Facebook-side og deltag i debatten.” Sådan lyder det ofte, når man tænder for et DR-program. Men halvdelen af den danske befolkning er ikke på Facebook og udelukkes dermed fra debatten, konstaterer DRs lytter-og seerredaktør Jacob Mollerup. Og det er ikke i orden.
Det sker alt for ofte at DRs studieværter ikke nævner andre muligheder end Facebook for at kontakte DR eller for at deltage i en debat i forbindelse med programmer, selv om det står i DRs programetik, at værterne skal gøre det.

”Det er kun halvdelen af lytterne og seerne, der er på Facebook, og det må ikke være sådan, at man kun kan finde beskeder og indhold eller deltage i debatten, hvis man er på et kommercielt site, som Facebook i sidste ende er,” siger Jacob Mollerup til Berlingske.

Allerede i 2011 kritiserede han DRs Facebook-omtale for at være ”gået over gevind”.

Efterfølgende blev det skrevet ind i DRs programetik, at Facebook kun må være et supplement, og at DRs brug af de sociale medier ikke må have karakter af reklame.
Men det har ikke løst problemet. DR har svært ved at leve op til det, man lover i programetikken, mener Jacob Mollerup, der er ved at undersøge dets omfang.

I Frankrig har myndighederne grebet helt anderledes markant ind end i Danmark. I 2011 blev det forbudt for de franske radio-og tv-stationer at nævne Facebook og Twitter ved navns nævnelse, hvis det har karakter af skjult reklame.

Herhjemme har Jacob Mollerup pointeret, at der skal være en ”stærk redaktionel begrundelse”, hver gang DR nævner Facebook.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002