Kontakt os






 

Danskerne ser mindre regionalt tv - på trods af nye døgnkanaler
Mandag 27. august 2012
Af Stig Hartvig Nielsen
 
For godt et halvt år siden begyndte TV 2-regionerne at sende døgnet rundt på nye kanaler i hele landet. De nye kanaler har opnået en forsvindende lille seerandel: danskerne bruger kun 0,5 pct. af deres tv-tid på de nye kanaler. Samtidigt flygter seerne fra de regionale vinduer på TV 2 Danmark. Resultatet er, at den totale regionale tv-seening i 2012 er faldet og nu kun udgør 4,05 pct. af den samlede tv-seening - mod 5,18 pct. i samme periode 2011.



TV 2 regionernes nye tv-kanaler, der sender døgnet rundt, gik i luften i januar og begyndelsen af februar 2012. Tvnyt.com har bedt Gallup kigge på, hvordan det er gået for de nye tv-kanaler i det første halve år - fra uge 7 til uge 33. Resultatet er, at de nye regionale døgnkanaler kun har opnået en markedsandel på 0,5 pct.

Ikke overraskende har TV/Midt-Vest bedst tag i seerne, og Lorry (der tidligere hed TV 2 / Lorry) har den dårligste opslutning. Her er en oversigt over share (markedsandel af al tv-seening) for de nye regionale tv-kanaler i de forskellige regioners dækningsområder - uge 7-33 2012 - iflg. TNS Gallup TV-Meter:

TV/Midt-Vest: 1.2 %
TV 2/Fyn: 0.9 %
TV2/Nord: 0.8 %
TV2 Øst: 0.7 %
TV Syd: 0.5 %
TV 2 | Østjylland: 0.4 %
Lorry: 0.3 %

Til sammenligning kan nævnes, at DR1 i samme periode havde en share på 18.3 %, DR 2 havde 4.2 % og TV 2 havde en share på 23.8 pct.

'Share' er den normale/gængse måde, at måle styrkeforholdet på mellem kommercielle tv-kanaler.


Er kun i kontakt med hver 10. seer

Seertal kan også opgøres som 'reach' - enten daglig eller ugentlig. Denne måde at opgøre seertal på er også udbredt, og foretrækkes ikke mindst af public service kanaler, da 'reach' viser, hvor mange seere den enkelte kanal ses af - i mindst 5 minutter - i løbet af en dag eller en uge. En public service kanal vil gerne nå ud til så mange som muligt, og ikke nødvendigvis så lang tid som muligt.

Mens det samlede share-tal (for et antal tv-stationer i et marked) naturligvis altid bliver 100, så vil det samlede reach-tal - når det udtrykkes i procenter - blive langt over 100, da mange seere ser mere end én tv-kanal i løbet af en dag eller en uge.

De nye regionale tv-kanaler er i gennemsnit i kontakt med 2.8 pct. af danskerne på en gennemsnitlig dag. I løbet af en uge 'rammer' kanalerne 11.3 pct. af seerne.

Dermed er der cirka 9 ud af 10 danskere, der ikke ser de nye regionale kanaler. I hvert fald ikke i løbet af en typisk uge.

Til sammenligning er en kanal som DR2 i kontakt med 14 pct. af seerne dagligt - og på ugebasis: 47.2 pct.

Opgjort i 'reach' er det TV 2/Fyn der har tag i flest seerne, og Lorry som er i kontakt med færrest seere i dækningsområdet. Her er en oversigt over 'reach' (dækning) for de nye regionale tv-kanaler i de forskellige regioners dækningsområder - uge 7-33 2012 - iflg. TNS Gallup TV-Meter. Første tal er DAGLIG REACH og andet tal er UGENTLIG REACH.

TV 2/Fyn: 5.1 % - 18.9 %
TV/Midt-Vest: 4.3 % - 16.8 %
TV2/Nord: 3.7 % - 15.5 %
TV2 Øst: 4.1 % - 14.2 %
TV Syd: 2.6 % - 11.5 %
TV 2 | Østjylland: 2.0 % - 10.3 %
Lorry: 1.9 % - 7.7 %


Den samlede regionale seening falder

På trods af at TV 2-regionerne stadig sender i de sædvanlige vinduer på TV 2 Danmark - bl.a. kl. 19.30 - og derudover altså har fået hver deres 24-timers tv-kanal, hvormed det samlede tilbud af regionalt tv er steget dramatisk, så falder den samlede regionale tv-seening i Danmark.

Tvnyt.com har bedt Gallup om at tælle sammen, hvor mange minutters regional tv i alt, der fra uge 7 til 33 blev set på de nye regionale stationer og i de regionale vinduer på TV 2.

Resultatet er, at den regionale tv-seening er faldet i antal minutter fra 1817,5 minutter i 2011 til 1426,5 minutter i 2012. Altså et fald på mere end 1/5. Det dækker over meget store fald i den regionale seening på TV 2's hovedkanal.

Og kigger man på share - altså hvor stor en andel af den samlede tv-seening der sker på de regionale tv-tilbud (TV 2 regionernes nye kanaler og vinduerne på TV 2 Danmark lagt sammen), så er andelen faldet fra 5.18 til 4.05 pct.

Her er en oversigt over den samlede regionale seening (total tal for de nye regionale TV 2-kanaler og TV 2-regionerns vinduer på TV 2 Danmark) i de forskellige regioners dækningsområder - uge 7-33 2012 - iflg. TNS Gallup TV-Meter. Første tal viser share (markedsandel af al seening) i uge 7-33 i 2012. Tallene i parentes viser share for den samme periode i 2011.

TV/Midt-Vest: 6,17 % (6,90 %)
TV2 Øst: 5.93 % (7.58 %)
TV 2/Fyn: 5,30 % (6,61 %)
TV2/Nord: 4,60 % (5,61 %)
TV 2 | Østjylland: 3.97 % (5.27 %)
TV Syd: 3.88 % (5.00 %)
Lorry: 2.99 % (3.83 %)

Seergrundlaget for TV 2/Bornholm er så lille, så tallene herfra ikke offentliggøres.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002