Belgisk filmproducent advarer andre internationale producenter mod at lave film og tv-serier i Danmark fordi vi ikke har en filmfond og på grund af de dårlige støttemuligheder i det hele taget.
Den belgiske filmproducent Peter De Maegd er i fuld gang med at færdiggøre en tv-serie med den foreløbige titel 'The Artist', som for en stor dels vedkommende foregår og er optaget i København.
Og nu siger han til dagbladet Information, at han tilråder andre, europæiske filmproducenter, at være forsigtige, hvis de gerne vil ko-producere en film eller en tv-serie med Danmark.
Problemet er, at Danmark tager mere, end vi giver.
TV3 har investeret 250.000 euro (ca. 1.8 mio. kr.) i 'The Artist', og havde forventet at få lige så meget fra Det Danske Filminstitut, men det bliver der ikke noget af. Dels fordi der ikke tales dansk i hele produktionen og dels fordi der ikke findes en regional filmfond i København.
Peter De Maegd peger ellers på, at omdrejningspunktet i filmen er København og at to af hovedrolleskuespillerne er danske.
"Havde vi havde vidst, at det ville blive næsten umuligt at få lokal finansiering i Danmark, ville jeg have flyttet den," siger han til Information, og konkluderer, at - "med mindre jeg er sikker på, at jeg i fremtiden kan få penge fra Danmark, så kommer jeg ikke tilbage."
Også andre filmproducenter er betænkelige ved situationen i Danmak, der iflg. avisen efterhånden har fået et dårligt ry.
Information skriver videre, at hvor den nationale filmstøtte generelt i Europa er på retur, spiller de regionale filmfonde en større og større rolle, og i en leder i avisen hedder det - med henvisning til bl.a. den store succes danske dramaproduktioner fra DR har opnået i udlandet: "Den positive udvikling og store interesse for dansk film og tv kunne bruges til at skabe yderligere omsætning i en stadig trængt filmbranche og fremhæve Danmark som landet, der ikke bare laver gode film og tv-serier og eksporterer instruktører, skuespillere, fotografer og klippere, men også er en værdifuld samarbejdspartner på både små og store internationale koproduktioner, der med fordel kan optages i København og omegn".
Og avisen konkluderer: "Der er altså ikke andet end gode grunde til, at der bør etableres en velhavende filmfond i København: arbejdspladser, meromsætning i både film-og tv-branche, servicesektor og turisme."
|