Kontakt os






 

Danskerne ser mere DR1 igen
Torsdag 14. april 2011
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Efter at have tabt seerandele i seks år i træk, er det lykkedes for DR1 at vende udviklingen i det første kvartal af 2011. I aftenfladen fra klokken 17 til 24 har DR1 vendt bøtten, så seerandelen er vokset fra 25,8 pct. til 26,6 pct. Og selv om fremgangen kan synes lille, er det første gang siden 2004, at DR1's seertal er i vækst.
"Udviklingen betyder, at DR1 kan udnævnes til kvartalets klareste vinder, og det er da ingen hemmelighed, at håndbold-VM har været kraftigt medvirkende til, at tallene er vendt," siger medieforsker Niels Marslev fra DR Medieforskning iflg. en pressemeddelelse fra DR.

Efter mange års nedtur er det bl.a. lykkedes for DR1 at få bedre tag i de 15-24-årige. Her er seerandelen vokset med 2,3 pct., mens der har været en vækst på to pct. i aldersgruppen 55+.

"Nye programserier som 'Gintberg på kanten', 'Bag facaden' og 'Blod, sved og T-shirts' har klaret sig godt, og de har også generelt haft godt fat i den yngre målgruppe," forklarer Niels Marslev.

Kigger man samlet på alle DRs tv-kanaler er der også fremgang at spore. Den samlede seerandel i aftenfladen er vokset fra 35,0 til 36,1 pct., og også her er det første gang siden 2004, at kurven nu vender opad.

Her er en del af forklaringen, at DR HD, DR K, DR Update og DR Ramasjang - sammen med DR1 - alle oplever vækst, mens DR2 har oplevet en mindre tilbagegang.

"Modsat de foregående år er væksten i danskernes tv-sening nu stort set gået i stå. Sammenlignet med sidste år er hver danskers tv-forbrug 'kun' steget med halvandet minut pr. dag i første kvartal af 2011, hvor stigningen i de foregående år har været langt større. Siden første kvartal af 2007 er hver danskers tv-forbrug faktisk steget med hele 59 minutter om dagen," forklarer Niels Marslev.

DRs mediedirektør Mikael Kamber glæder sig over den seneste udvikling.

"Jeg glæder mig ikke mindst over, at DR1's fremgang i høj grad skyldes nye programmer som 'Gintberg på kanten', 'Bonderøven', 'Bag facaden', 'Blod, sved og T-shirts', som alle er glimrende eksempler på, at det at have noget på hjerte fint kan gå hånd i hånd med høje seertal," siger han.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002