Kontakt os






 

Børnene forlader DRs flow tv-kanaler
Mandag 8. juni 2015
Af Stig Hartvig Nielsen
 
DRs traditionelle tv-kanaler styrtbløder, når det gælder de større børn. DR Ultra har således mistet 39 pct. af de 7-12 årige seere det seneste år. Og dem, der stadig ser tv på et fjernsyn, gør det i kortere tid end før. Til gengæld er streaming i vækst.
Ser man på de danske tv-kanaler under ét, er antallet af seere i alderen 7-12 år faldet med 21 procent fra første kvartal 2014 til første kvartal 2015. Mens faldet i den brede befolkning - altså alle over 3 år - kun er på 1 procent. Det viser tal fra DR Medieforskning, som Politiken har fundet frem.

Streaming og tv på nettet er blevet hverdag for de yngste skolebørn, der er 'digitalt indfødte' og hellere ser tv på smartphones og tablets.

Serien 'Pubertetsguiden', der blev skabt til DR Ultra, fik således 72 procent af sine seere på nettet, mens kun 28 procent så den på tv, skriver Politiken videre.

Men det er ikke alle de børn, der forlader DRs traditionelle tv-kanaler, som genfinder DR på nettet. Det skyldes bl. a., at DRs digitale tilbud til de 7-12-årige ikke er godt nok, mener kanalchef for DRs digitale medier Michael Arreboe.

"Vores indhold er ikke optimalt tilgængeligt på smartphones og tablets. I dag er DR Ultra kun tilgængelig via dr. dk/ultra og appen DR TV. Men det er jo en voksenapp, den er lavet til deres forældre. De 3-6-årige har allerede en Ramasjang-app, som halvdelen af målgruppen bruger hver uge. Men tilbuddet til de større børn er ikke godt nok. Derfor laver vi nu en app til de 7-12-årige, for tilgængelighed er altafgørende", siger han.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002