Kontakt os






 

DR sætter sig selv på dagsordenen
Onsdag 11. maj 2005
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Både internt i DR og i den brede offentlighed sætter DR nu sig selv på dagsordenen for at få en diskussion om, hvad DRs rolle er og skal være fremover.
Overalt i DR holdes der i disse dage medarbejdermøder, hvor de ansatte bliver præsenteret for nogle af de scenarier, der er for DR og mediemarkedet generelt i fremtiden, oplyser DR i en pressemeddelelse.

Samtidig bliver alle afdelinger bedt om at komme med deres bud på, hvordan DR skal tackle udfordringerne.

Udover den interne diskussion vil DRs direktion udgive en debatavis om public service og holde en række offentlige møder hen over sommeren i DRs distrikter, hvor lytterne, seerne og netbrugerne kan komme med deres bud på, hvor DR skal bevæge sig hen.

Hele kampagnen foregår under sloganet 'DR ikke som de andre', og kampagnen introducerer samtidig DRs nye logo og koncerndesign, som tages i brug på alle medier fra den 1. juni.

"Vi tager diskussionen nu, fordi vi mener, at tiden er inde til det. Som den eneste rent licensfinansierede public service-virksomhed i Danmark står vi med en række udfordringer, og der vil komme flere i fremtiden, fordi mediemarkedet bliver stadig mere broget. Licensbetalerne har krav på at få noget fra DR, som de ikke kan få fra andre, og det kan få store konsekvenser for DR, hvis vi ikke får de rigtige udviklingsmuligheder," siger DRs konstituerede generaldirektør Lars Vesterløkke iflg. pressemeddelelsen.

Han fremhæver, at medieforliget helt aktuelt står foran at skulle fornyes i 2007. "Her er det vigtigt, at DR er synlig, og at alle ved, hvad DR står for. Men vi skal også gøre os klart, hvilken udvikling, vi tror, vil gavne DRs lyttere, seere og brugere mest muligt i de kommende år," siger Lars Vesterløkke.

Han nævner også udflytningen til DR Byen, den øgede digitalisering og mediekonvergensen som nogle af de store udfordringer for DR i årene, der kommer, og som gode grunde til at tage diskussionen nu.

Debatten om DRs public service-rolle i fremtiden er sat i gang på baggrund af en beslutning i DRs bestyrelse, og i forbindelse med lanceringen af kampagnen har DRs direktion lavet folderen 'DR ikke som de andre', som blandt andet er uddelt til alle ansatte og lagt ud på www.dr.dk/omdr. Her er DRs mission og værdier blevet opdaterede - især set i lyset af de kommende udfordringer.

I folderen hedder det blandt andet, at DR skal skille sig mere ud fra konkurrenterne, end DR gør i dag, så seerne, lytterne og netbrugerne nemmere kan se forskellen mellem DR og "de andre". Samtidig skal alt, DR laver, fremover bygge på fem - i stedet for fire - grundværdier: nemlig troværdighed, uafhængighed, alsidighed, mangfoldighed og - den nye - kvalitet.

I forbindelse med 'DR ikke som de andre'-kampagnen lancerer DR - ud over radio- og tv-spot - også særlige biografspot, der vil blive vist i samtlige landets biografer ved alle forestillinger i fem perioder fra juni til november i år.

"Det er usædvanligt, at vi bruger biograferne, men vi gør det, fordi vi tror, at det er vigtigt ikke kun at holde os til vores egne medier, når vi skal ud med budskaber om DR. Ved at benytte biograflærredet håber vi især at ramme den yngre målgruppe på et sted, hvor de ikke forventer at møde os. Vores målinger viser, at det især er en særlig udfordring for DR at nå de unge," siger Lars Vesterløkke.

Public service-debatten internt og eksternt i DR munder i efteråret ud i en folder med DRs ønsker til medieforliget, som DR blandt andet vil sende til de mediepolitiske ordførere og offentliggøre på dr.dk.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002