Det Radikale Venstre har fremlagt et nyt mediepolitisk udspil for næste valgperiode med fokus på nye medier, public service og digitaliseringen af tv. Derudover vil partiet tillade reklamebreaks i udsendelser der sendes på kommercielle tv-kanaler uden public service-forpligtelser.
Blandt otte overordnede forslag indgår ønsket om en helt ny selvstændig tv-kanal til TV 2-regionerne. Den ny landsdækkende kanal skal baseres på nuværende programmer fra regionerne samt yderligere produktion og allerede i år have plads i det ny digitale sendenet, hvor der fra start af er ledig frekvensplads, skriver Berlingske Tidende.
I det hele taget ønsker de Radikale at få sat langt mere skub i udbygningen af det digitale tv-sendenet, som er endt med kun at bestå af en frekvensblok - en såkaldt MUX - med plads til blot fire tv-kanaler. I medieforliget fra 2002 var der lagt op til, at der skulle være fire såkaldte MUX i det jordbaserede digitale sendenet, men et efterfølgende tillæg til forliget betød, at der som udgangspunkt kun etableres en MUX i Danmark.
"Vi vil etablere yderligere to-tre jordbaserede frekvensblokke i Danmark med plads til i alt 8-12 kanaler, så danskerne kan modtage op mod 16 digitale tv-stationer hjemme i stuen, og processen skal i gang allerede i år", siger de Radikales medieordfører Naser Khader, der mener, regeringen bevidst har valgt den mindst mulige model for det jordbaserede digitale tv-sendenet for at hindre TV 2 i at få konkurrence og dermed sikre et bedre salg af stationen om få måneder.
Endelig er de Radikale åbne for at acceptere reklamebreaks - altså afbrydelser midt i film og tv-programmer - så længe det hovedsageligt sker på kommercielle tv-stationer uden public service-forpligtelser. Alt sammen for at fremme udviklingen af det digitale sendenet. |