Fra den 1. januar 2015 får prisen for at se TV 2 et ordentligt nøk opad. Den månedlige pris stiger med 17 pct. - fra 12 til 14 kr. plus moms, plus Copydan-afgift, plus KODA-vederlag og plus distributørernes egne omkostninger. I 2016 og 2017 får prisen også en tak opad.
På et møde i Kulturministeriet i dag har TV 2 orienteret partierne bag medieaftalen for 2012-2014 om prisen på TV 2's hovedkanal efter 1. januar 2015.
Fra nytår vil TV 2 hos tv-distributørerne opkræve 14 kr. pr. måned pr. husstand – hertil skal lægges moms, Copydan-afgift, KODA-vederlag og distributørernes egne omkostninger. Afregningsprisen er den samme over for alle distributører, og hovedkanalen stilles til rådighed på identiske vilkår.
Den tilsvarende pris i dag er 12 kr. pr. måned plus moms mv.
Ny catch-up adgang
TV 2 begrunder prisstigningen med tre forhold.
For det første vil TV 2 fra 2015 - som noget nyt - tilbyde catch up-adgang til hovedkanalens programindhold indenfor bopælen uden yderligere abonnementsbetaling, oplyser TV 2.
Dernæst begrunder TV 2 prisstigningen med et usikkert reklamemarked, og for det 3. peger TV 2 p stigende udgifter til rettigheder.
"TV 2 er en stærk flow-tv-kanal, men seernes vaner ændrer sig, og vi har ønsket at give distributørerne mulighed for at tilbyde deres kunder et endnu bedre TV 2-produkt i form af catch up-adgang.
Prissætningen fra 2015 er også et resultat af et reklamemarked, som stadig er udfordret og uforudsigeligt, og rettigheder, som bliver dyrere og dyrere. Det er afgørende, at TV 2 også i fremtiden kan levere public service-tv i høj kvalitet og i de kommende år videreudvikle stærkt, dansk programindhold," udtaler TV 2's administrerende direktør, Merete Eldrup.
Prisen stiger også i 2016 og 2017
TV 2 har i dag ligeledes meddelt, at hovedkanalen i 2016 vil koste 14,50 kr., mens prisen i 2017 vil blive 15 kr. månedligt
TV 2 blev betalingskanal den 1. januar 2012.
|