Kontakt os






 

TV 2 strategi indleder lobbyarbejde inden medieforhandlinger
Tirsdag 6. oktober 2009
Af Karsten Jensen
 
TV 2 har præsenteret en ny koncernstrategi, der skal fastslå TV 2s rolle i det danske tv-landskab. TV 2 vil ud af sit 'dødvande' og vil nu vækste.
TV 2 har netop præsenteret koncernens nye strategi, som ifølge TV 2 er kendetegnet ved, at TV 2 forlader den venteposition, som virksomheden gennem et stykke tid har været i. TV 2 fremsætter samtidig også en række ønsker til de kommende mediepolitiske forhandlinger og går nu ind i en periode, hvor der bliver set fremad og sat fokus på fællesskab, fornyelse, forretning og fremdrift.

”Vi har de seneste par år været travlt optaget af spareplaner, venten på retssager og politisk afklaring, men nu forlader vi ventepositionen. Vi glæder os over, at vi for alvor kan sætte fokus på de ting, vi mener, er de rigtige for TV 2. Det har været en befrielse at arbejde med fremadrettede planer, fornyelse og udvikling,” siger TV 2’s administrerende direktør, Merete Eldrup.

Strategien omfatter både TV 2’s hovedkanal, nichekanalerne og TV 2’s aktiviteter på nettet samt arbejdet for at blive en sund forretning. TV 2 ønsker også at blive ligestillet med konkurrenterne på det kommercielle tv-marked, som eksempelvis TV3 og SBS-kanalerne, der - fordi de sender fra England - må afbryde programmerne for at sende reklamer. Samtidig ønsker TV 2 også, at det bliver muligt med såkaldt 'product placement - dvs. at firmaer får lov til, mod betaling, at placere sine produkter i TV 2’s udsendelser.

TV 2 er i dag underlagt en række retningslinjer, som regulerer programindholdet og sendefladen på hovedkanalen. Retningslinjerne indeholder bestemmelser for, hvor mange timer TV 2 skal sende inden for givne programkategorier, på hvilken kanal programmerne
skal sendes, og hvornår på døgnet de skal sendes. TV 2 har desuden en forpligtelse til tegnsprogstolkning og til at live-tekste danske programmer. Public service-kravene omfatter også den geografiske placering af TV 2’s hovedsæde og den centrale nyhedsredaktion, der begge skal være placeret i Odense. Disse krav ønsker TV 2 lempet.

I dag er TV 2 - ligesom DR - med til at finansiere biograffilm, men TV 2 ønsker heller ikke længere at skulle medfinansiere danske film, men ønsker at ordningen overordnet dækker dansk fiktion i bredeste forstand. Dermed ønsker TV 2, at støtten kan bruges på sine dramaproduktioner i stedet, men også med mulighed for støtte til serier, net- og spilproduktioner.

Abonnementsbetalingen ønsker TV 2 fremrykket et år, så danskerne allerede fra 2011 skal betale abonnement for at se TV 2.





ANNONCE:

Få over 30 populære tv kanaler og danmarks stærkeste digitale TV-løsning




Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002