Knap var klapsalverne stilnet af i New York, før DRs salgsafdeling i Gladsaxe var klar til at omsætte den ærefulde EMMY-statuette til 'Rejseholdet' til i kolde kontanter. Tv-prisen for bedste ikke-amerikanske dramaserie er nemlig guld værd for DR, skriver Berlingske Tidende i dag.
Salgschef i DR, Helene Aurø var i går formiddag allerede i færd med at sende salgsbreve på 'Unit One', som er den internationale titel for 'Rejseholdet', ud til potentielle kunder verden rundt.
Politiserien bliver også slagnummeret, når DR til januar deltager i tv-messen NATPE i New Orleans i USA.
Dramaserien er allerede solgt til alle de nordiske lande, og DR har i øjeblikket forhandlinger med bl.a. Tyskland om salg.
Sten Rehder, som køber serier og TV-film hjem til DR1 og DR2, garanterer, at 'Rejseholdet' har internationalt salgspotentiale. Dog ikke med en engelsktalende Ingrid, I.P. og La Cour på britiske eller amerikanske tv-skærme, men som det, der i branchen kaldes salg af formatet, dvs. at man sælger tv-seriens ide og koncept og evt. manuskript og overlader det til køberen at lave en parallel produktion på det lokale sprog. |