Kontakt os






 

Reklameprisstigning på TV 2
Torsdag 7. november 2002
Af Karsten Jensen
 
Så er justeringerne af tv-betingelserne for 2003 skudt i gang med lanceringen af TV 2s priser i sidste uge. TV3 og TvDanmark offentliggør indenfor kort tid også deres 2003-betingelser. Mediaedge:cia har set nærmere på TV 2s justeringer og de konsekvenser, de medfører.
Der er en sket en række ændringer af priser og satser, der netto betyder, at prisen stiger med knap 2%. GRP-grundprisen er faldet fra 5.500 kr. til 5.300 kr., men da provisionen på 5 pct. samtidig bortfalder, bliver nettoresultatet en mindre prisstigning. Mediaedge:cia er overrasket over, at TV 2 i et stærkt presset annoncemarked vælger - om end beskedent - at hæve prisen. Markedet er som udgangspunkt ikke parat til prisstigninger vurderer bureauet.

På produktsiden har TV 2 udvidet med et par tiltag. Der er kommet en 3:1 pakke, hvor man således placerer 75 pct. af budgettet selv, og overlader de sidste 25 pct. til TV 2. Endvidere forsøger TV 2 at live de rene TRP-pakker - og efterspørgselen herpå - op igen ved at indføre pakker, hvor TV 2 placerer 100 pct. Disse pakker sælges med en rabat, der svarer til halvdelen af 1:1 rabatten. Mediaedge:cia hilser initiativet velkomment, da produktudvikling som udgangspunkt er positivt, men Mediaedge:cia stiller sig samtidig undrende overfor, at der ikke er taget mere hensyn til TV 2s mulighed for at udnytte varelager og lade denne fordel skinne mere igennem på prisen.

Der kommer også programpakker tilbage igen, hvor man eksempelvis køber placeringer lige før 22-nyhederne og garanteres denne placering.

TV 2 har for 2003 indført differentiering af prisen på valg af placering først eller sidst i blok. Tidligere var tillægget 5 pct. for begge placeringer, og dette nu er ændret til henholdsvis 7 pct. og 3 pct. Da effekten i langt de fleste tilfælde er størst på først i blok-placeringen, og efterspørgselen som følge heraf er størst her, vil differentieringen medføre en prisstigning for de annoncører, der tidligere har udnyttet muligheden.

På TV 2 Zulu er der ligeledes tale om en mindre prisstigning, og samtidig introduceres Mini-Zulu, der er en børneflade på Zulu i tidsrummet 7-9 på hverdage. Prisen pr. TRP er på 880 kr., hvilket er klart lavere end på TV 2, der ligger på 1.440 kr. Mediaedge:cia vil dog følge Zulus udvikling nøje på grund af det forventede fald i penetration som følge af ændringen fra "must-carry"-kanal til betalingskanal til næste år.

Mediaedge:cias konklusionen er derfor, at TV 2 overraskende har valgt at justere priserne i opadgående retning, idet de endelige konsekvenser for hver enkelt individuelle annoncør først kan beregnes, når de forestående årsaftaleforhandlinger sættes i gang. Det er jo, når alt kommer til alt, først her, at annoncørernes pris for 2003 fastlægges. Fristen for at indgå årsaftaler er 14. marts, hvis alle fordele skal opnås, slutter Mediaedge:cia i sit nyhedsbrev.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002