">



Kontakt os






 

195 millioner så det Europæiske Melodi Grand Prix fra København
Tirsdag 3. juni 2014
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Da Pilou Asbæk, Lise Rønne og Nikolaj Koppel i starten af maj kunne udbryde "Good Evening, Europe" ved det Europæiske Melodi Grand Prix i B & W-hallerne i København, var der 195 millioner seere, der så med.


I dag tirsdag er man i European Broadcasting Union (EBU) blevet færdig med regnestykket over, hvor mange der kiggede med under semifinalerne og finalen i de 37 lande, som deltog i årets sangdyst og for øvrigt også i de andre lande - som fx Australien, New Zealand og Canada - der viste det Europæiske Melodi Grand Prix - eller 'Eurovision Song Contest' som programmet hedder på engelsk.

Sidste år i Malmø så cirka 170 millioner med, så årets Eurovision Song Contest fra Danmark blev dermed set af 25 millioner flere end i 2013.

Danmark leverede selv cirka 2,4 millioner af seerne ved finalen, og Danmark var – som værtslande tit er, dét sted, hvor seerandelen var allerstørst, idet 89 procent med fjernsynet tændt mellem klokken 21.00 og 00.30, hvor Grand Prix-finalen blev sendt, fulgte showet.


Flere end forventet

Seertallet i Danmark var det højeste i 13 år til et Melodi Grand Prix, og også flere andre lande kunne mønstre de pæneste cifre i over et årti. Det gjaldt fx Østrig, hvor 53 procent af alle med fjernsynet tændt, så med, i Nederlandene, hvor procenten var 65, samt i Storbritannien og Nordirland, hvor seerandelen var 45 procent.

DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at Europa og dele af resten af verden fulgte så markant med.

"Det var DRs ambition at skabe en mindeværdig aften med masser af musik, fest og farver – og noget, befolkningen kunne være fælles om på tværs af hele Europa. Det må man sige, vi har haft held med. De reaktioner, vi har fået fra de deltagende lande, har været utroligt positive, og nu står det også klart, at langt flere seere, end vi overhovedet havde turdet håbe på, valgte at følge med ved skærmene rundt i Europa og resten af verden," siger hun og tilføjer:

"I det hele taget blev det et Grand Prix, som nok sent vil blive glemt, og en sangkonkurrence, vi herhjemme godt kan tillade os at være stolte over."

Traditionen tro toppede seningen under pointgivningen ved lørdagens finale, og EBU kan konstatere, at det Europæiske Melodi Grand Prix fortsat kan samle seerne om 'billedkommoden' – også efter 59 års dyst på melodier. Lægger man alle lande sammen var seerandelen 37,3 procent – eller over dobbelt så meget, som de samme tv-stationer normalt har i den bedste sendetid i gennemsnit.


Flere yngre så med

Det var også kendetegnende i år, at andelen af unge mellem 15 og 24 år, der så showet, var stigende. I denne aldersgruppe var seerandelen nemlig 41,6 procent eller næsten to procent højere end i 2013.

"Til Eurovision Song Contest 2014 havde vi inviteret hele verden indenfor under #JoinUs-temaet. Vi er rigtig glade for, at så mange tog imod invitationen. Jeg er enormt stolt af seertallene, som overgår vores vildeste forventninger," siger DRs hovedansvarlige for det Europæiske Melodi Grand Prix 2014, 'Executive Producer' Pernille Gaardbo.

Når Melodi Grand Prixet skal holdes i 2015, bliver det for 60. gang, og det bliver næste gang i Østrig. Østrigs public service-kanal ORF har allerede offentliggjort foreløbige datoer for de tre shows – nemlig den 12., 14. og 16. maj. Hvor det hele kommer til at foregå, og hvor mange lande, der deltager i 2015, står først klart senere.


Foto: Lise Rønne, Pilou Asbæk og Nikolaj Koppel bød velkommen til henved 195 millioner i løbet af de tre Grand Prix-shows. (Fotograf: Jakob Boserup)



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002