Kontakt os






 

Radio- og tv-reklamer - bare for irriterende
Tirsdag 13. juni 2006
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Den danske befolkning reagerer med stadig større irritation over for reklamer i almindelighed og radio- og tv-reklamer i særdeleshed. Hele 65 pct. af alle danskere mellem 12 og 59 år reagerer negativt overfor reklamer på tv (for et år siden var det 57.5 pct.). Meget bedre går det ikke med radioreklamer. Her reagerer 62.1 pct. negativt (56.7 pct. for et år siden). Udviklingen for reklamer på internettet går i den modsatte retning; her er 59.2 pct. negative - men for et år siden var det 77.3 pct.
Det er en ny omfattende analyse fra mediabureauet MindShare, der viser de kedelige tal for kommerciel radio- og tv.

"Det danske reklamemarked er endnu ikke så støjfyldt som de fleste reklamemarkeder, vi normalt sammenligner os med. Men vi begynder at ane bagsiden af det stigende reklamepres. Og det går i særdeleshed ud over broadcast-medierne - tv og radio," siger Martin Rasmussen, administrerende direktør for MindShare til Berlingske Tidende.

Den store undersøgelse, der har set på næsten alle mediagrupper, påpeger desuden, at dagbladene og magasinpressen er inde i en positiv udvikling. Her irriteres læserne i stadig mindre grad af reklamerne.

Undersøgelsen viser også, at flere og flere finder reklamer fordummende. Nu: 45.7 pct. af danskerne (for et år siden 39.7 pct). og det hænger meget fint sammen med, at færre og færre synes, at reklamer er underholdende - kun 32.2 pct. (40 pct. for et år siden). Dermed er effekten af reklamer svækket ikke ubetydeligt.

MindShares undersøgelse bygger på svar fra 1.065 danskere.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002