De ældre tv-seere er en oplagt niche, og det er gode muligheder for brugerbetaling fra antenneforeningerne til TV 2's nye senior-kanal, 'TV 2 Charlie'. Til gengæld bliver det svært at spinde annonce-guld, og man bliver derfor fuldstændig afhængig af brugerbetaling. Sådan lyder vurderingen fra flere af landets førende medie-bureauer, skriver Berlingske Tidende.
"Reklamemæssigt er det grå guld ikke specielt interessant. Det ældre publikum er i forvejen storforbrugere af medier, og annoncørerne har allerede rig mulighed for at henvende sig til dem. De står simpelthen ikke i kø. Så det er ikke det, TV 2 bliver fede af", siger direktør for OMD, Johan Boserup, til Berlingske.
Flemming Jensen, broadcast director i mediebureauet Mediaedge:cia, supplerer: "Nye tv-kanaler i Danmark kan ikke leve af reklame-indtægter. De er nødt til at have høje brugerafgifter og abonnement. Derfor er det genialt at tilgodese det grå guld med den nye tv-station, fordi landets antenneforeninger ofte styres af netop den gruppe. De bestemmer hvilke kanaler, der skal med i programpakkerne. Og hvor antenneforeningerne var skeptiske over for TV 2 Zulu, vil de helt anderledes være parate til at betale for en kanal til de ældre".
TV 2's salgs- og marketingsdirektør, Flemming Rasmussen siger, at man regner med at brugerbetaling skal dække mindst 75-80 pct. af indtægterne.
Han pointerer, at det afgørende for TV 2/Danmark er samlet set, at kunne fastholde det nuværende seertal. |