Kontakt os






 

Reklamer i web-tv på vej i ny fase
Tirsdag 26. maj 2009
Af Karsten Jensen
 
Berlingske Media, Ekstra Bladet, Jyllands‐Posten og Børsen samt annoncørerne De Gule Sider, Nordisk Film, Nykredit og SAS går sammen om at kickstarte markedet for online video annoncer i Danmark.

Markedet for online videoannoncering i Danmark har haft en meget træg start i modsætning til udviklingen i dels vores nordiske nabolande og dels de største online markeder i verden som f.eks. England og USA.

Når web-tv i Danmark endnu ikke er blevet et hit skyldes det bl.a. at der har ikke været et fælles implementeret video annonceformat, hvilket har gjort det kompliceret for annoncørerne. Der er derfor heller ikke særlig meget viden fra Danmark om hvordan denne annonceform virker, hvilket har gjort det svært for mediebureauerne at anbefale og derfor har afholdt mange fra at gå i gang.

På initiativ fra Brandzation er der blevet samlet en projektgruppe bestående af fire af de største videobærende medier i Danmark: Berlingske Media, Ekstra Bladet, Jyllands‐Posten og Børsen samt fire store annoncører: De Gule Sider, Nordisk Film, Nykredit og SAS.

Alle parter har investeret i at få gang i et pilotprojekt, hvor vi frem til slutningen
af oktober vil gennemteste virkningen af online videoannoncer gennem forskellige formatkombinationer, forskellige kampagneformer og på tværs af de fire medier.

”Vi er rigtig glade for, at det er lykkedes at samle så stærkt et hold omkring dette projekt. Det virker som om at alle aktører har ventet på hinanden det sidste år på dette område, hvilket er synd, for der er både meget at hente for annoncører i at anvende denne annonceform, samtidig med, at det kan være med til at finansiere den fremtidige udvikling af online video herhjemme, til glæde for slutbrugerne,” udtaler direktør for Brandzation Tim Frank Andersen, der er initiativtager til projektet.

I testperioden vil der blive arbejdet med to formater. Dels preroll videoannoncer, der er små reklamefilm, som kører inden selve videoklippet starter og dels interaktive overlay bannere, der dukker op inde i selve videoen.

I testperioden vil der blive afviklet omkring 10 millioner eksponeringer og det er gennem analyser af effekten af disse eksponeringer, at det er planen at nå frem til mere konkret viden om, hvordan disse annonceformer virker.

"Vi har igennem et stykke tid arbejdet med video på nykredit.tv, og vi glæder os til også at bruge online videoannoncering til markedsføring af bl.a. vores nye smartbudget og til at kunne sammenligne med de andre kanaler i vores marketing mix. Ved at gå med i dette pilotprojekt regner vi med at få et godt udgangspunkt for at vurdere effekten af online videoannoncering,” siger internet chef Thomas Egede Kragh fra Nykredit.

For at muliggøre projektet, har alle fire medier fået installeret et nyt online video adserver system: Videoplaza, der er blevet defacto standard i Sverige og som samtidig er ved at blive implementeret hos medievirksomheder i de andre nordiske lande og England. Videoplaza deltager i projektgruppen med knowhow fra de andre medier og markeder i forhold til hvilke kampagner, der ser ud til at virke bedst.

”Videoannoncering står foran sit helt store gennembrud, og flere amerikanske undersøgelser peger på at omkring 10 pct. af den samlede online reklameomsætning indenfor få år vil stamme fra online videoannoncering. I Sverige er alle store videobærende medier og en lang række af de største annoncører allerede i fuld gang,” fortæller Sorosh Tavakoli, Videoplaza Test.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002