Kontakt os






 

Skjult reklame i programmet ’Boller af stål’
Tirsdag 21. oktober 2008
Af Karsten Jensen
 
Da tv-værten Camilla Plum i sommer talte om Ølandshvede og om sin egen produktion af specialmel i programserien ’Boller af stål’ var der tale om skjult reklame, mener Radio- og Tv-nævnet.
Der var tale om skjult reklame, da tv-værten Camilla Plum (foto) i sommer talte om Ølandshvede og om sin egen produktion af specialmel i programserien ’Boller af stål’, som blev sendt på DR2 den 13. og den 20. juli.

Det fastslår Radio- og Tv-nævnet i en afgørelse, efter at en seer havde klaget over den første udsendelse og mente, at Camilla Plum var lige vel rosende over for sin egen mel.

Programmet var det første i en serie på seks programmer, og det fokuserer på de forskellige metoder, som findes til æltning af brøddej - afhængig af den kornsort og melkvalitet, der bliver brugt til formålet.

Udsendelsen var optaget på Camilla Plum og mandens, Per Kølsters, landbrugsejendom ’Fuglebjerggaard’, hvor der blandt andet dyrkes korn, og bagningen sker i Camilla Plums eget køkken.

I løbet af programmet ser man blandt andet en kornmark, hvor Per Kølster er i gang med at høste, og Camilla Plum siger blandt andet: ”... Altså: Det kan ikke nytte noget at købe noget (=mel), der er billigt importeret, et eller andet skidt og ragelse, som er formalet og behandlet på en kedelig måde. Man bliver nødt til at starte, hvis man VIL bage for alvor rigtig godt brød, så skal man starte med det rigtige korn fra den rigtige mark. Og lige nu er min mand, Per, ved at høste den her mark ude på vores gård, som hedder Fuglebjerggaard. Og lige præcis dén her mark er en mark, hvor der står Ølandshvede. Ølandshvede er en urhvede, og én af de hveder i verden, der smager aller-allerbedst”.

DR mente ikke, at der var tale om skjult reklame, og understreger blandt andet i sit høringssvar, at Camilla Plum ikke på noget tidspunkt i programmerne fremhæver, at hun selv forhandler produkterne, ligesom der heller ikke bliver angivet forhandleradresser. Og DR understregede blandt andet også, at der ikke findes objektive kriterier eller autoriserede standarder for bedømmelsen af smagen af et brød.

”Camilla Plums præference for økologiske dyrkningsmetoder og traditionelle produktionsmetoder er en væsentlig del af hendes bidrag til den offentlige debat om fødevarer, og det er alment kendt, at disse faktorer har en stor betydning i hendes kvalitetsvurdering af fødevarer,” hed det blandt andet i DR's høringssvar.

Radio- og Tv-nævnet bemærker i sin vurdering, at fremhævelsen af forskellige sorter specialmel isoleret set kan være berettiget i forhold til udsendelsens redaktionelle indhold. Men navnlig ved at nævne navnet på sin landbrugsejendom ’Fuglebjerggaard’ og ved at omtale gårdens korn som ”Det virkelig ægte guld”, som der også bliver sagt i udsendelsen, fremhæver Camilla Plum sit eget landbrugs produktion af specialmel. Det var ikke berettiget, og derfor mener Radio- og Tv-nævnet, at der var tale om skjult reklame.

Nævnet understreger også, at DR bør være særligt opmærksom på risikoen for skjult reklame, ”når en programvært tillige har en erhvervsmæssig interesse i at anprise og fremme kendskabet til egne produkter,” som hedder.

DR's programproduktionsdirektør Mette Bock understreger, at der ikke må herske tvivl om DR's holdning til reklame - hverken direkte eller skjult.

”Radio- og Tv-nævnets afgørelse var uventet. Men vi tager den til efterretning, og kritikken får os til at kigge nærmere efter, når vi i fremtiden laver kontrakter om programmer,” siger hun.

Foto: DR.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002