Kontakt os






 

Ny kanalstrategi for SBS TV – TV Danmark ændres til Kanal 4 og Kanal 5 opruster
Torsdag 16. marts 2006
Af Karsten Jensen
 
SBS TV, der står bag Canal+, The Voice TV, Kanal 5, TV Danmark, The Voice og Radio 2, opruster nu sine tv-aktiviteter på det danske marked med en relancering af en TV Danmark, der kommer til at hedde, Kanal 4. Derudover bliver der øgede investeringer i Kanal 5, lancering af net-tv og investeringer i skræddersyet indhold til nye platforme, herunder mobiltelefoni. Kanal 4 begynder udsendelserne 1. maj 2006. Samtidig samles alt annoncesalg i Danmark på Kanal 4, Kanal 5 og The Voice TV i SBS TV. Fra årsskiftet bliver Kanal 4 en delvist brugerfinansieret kanal i kabel- og parabolanlæg.
Når TV Danmark stopper sine udsendelser den 30. april bliver Kanal 4 den nye kanal, der er rettet mod danske kvinder. Med et mix af danske egenproduktioner og indkøbte programmer er målsætningen at skabe en ny kanal, hvor der både er plads til underholdning og fordybelse.

”Vi vil gerne skabe en kanal med et programudbud nøje tilpasset kvinders tv-behov. Enten som solo-seere – typisk om eftermiddagen - eller sammen med familie og venner i den bedste sendetid. Alle vores indledende analyser viser et klart behov for en kanal direkte rettet mod det kvindelige publikum på det danske marked, som en modvægt til de mange sportskanaler,” siger adm. direktør for SBS TV i Danmark, Henrik Ravn (foto).

Programmerne på den nye kanal vil også være en af grundpillerne i en satsning på net-tv, som vil se dagens lys til sommer.

”Planen er, i forlængelse af vores danske egenproduktioner, at skabe unikt indhold til eksempelvis mobilplatforme. Vores produktionsmæssige udgangspunkt giver os alle muligheder for at skabe gode tv-programmer og skræddersyet indhold til nettet og eksempelvis mobile tjenester,” siger Henrik Ravn.

Kanal 4 vil fra 1. januar 2007 få status som en delvist brugerfinansieret kanal til seere med kabel-tv eller parabolmodtagere. Frem til årsskiftet vil kanalen være gratis og blive distribueret både via satellit og æterbåret via det lokale netværk, som hidtil har udsendt TV Danmark.

TV Danmark har siden starten i 1997 leveret underholdning til danskerne, men det er endnu ikke lykkedes at opnå et fornuftigt driftsresultat på kanalen. Det tager SBS TV nu konsekvensen af og stopper udsendelserne af den nuværende programflade den 30. april 2006. De lokale nyheder og de øvrige lokale udsendelser vil dog fortsætte i uændret omfang i netværket sammen med den nye Kanal 4 frem til nytår. Efter 1. januar 2007 vil netværket blive drevet af den nye netværksoperatør, som vil blive fundet i forbindelse med Radio og TV Nævnets udbudsrunde senere i år.

”Gennem årene har SBS investeret mange penge i TV Danmark og det lokale netværk, så det er naturligvis med et vist vemod, at vi nu vælger at stoppe udsendelserne, men lukningen af det analoge signal i 2009, den strammere fortolkning af de danske reklameregler og senest uvisheden om netværkets fremtid allerede fra januar næste år, har gjort beslutningen relativt enkel,” siger Henrik Ravn, der understreger, at SBS har haft et godt og konstruktivt samarbejde med at drive netværket med de lokale samarbejdspartnere.

”Vi håber da også at finde en ny samarbejdsmodel i forbindelse med udbudet af den nye netværkslicens. Uanset hvad har vi jo sendetilladelserne i både København og Århus til henholdsvis efteråret 2008 og 2009, så vi regner bestemt med at spille en central rolle i forbindelse med den videre drift af netværket efter 1. januar 2007,” siger Henrik Ravn.

Siden relanceringen af Kanal 5 for knap to år siden har kanalen øget sin kommercielle seerandel markant og opnået en klar profil som en bred underholdningskanal med fokus på sport, film og gode underholdningsprogrammer. Den stil videreføres, markedsføringen øges og der tilføres større budgetter til danske egenproduktioner.

SBS TV vil til sommer lancere net-tv på samme facon, som man kender i dag fra TV 2 Sputnik, og programrettigheder fra alle SBS-kanaler vil indgå i produktionen af mobilt indhold til en eller flere teleoperatører.

”Lanceringen af Kanal 4 og afviklingen af TV Danmark er en naturlig udvikling i en verden, hvor kanaler og programmer kommer til at leve på mange forskellige platforme. I fremtidens medieverden er det afgørende at have meget klare kanalprofiler eller tv-brands. TV Danmark blev jo sat i verden som en traditionel broadcast-kanal, defineret af og kendt for sin programflade. Ideen med Kanal 4 er lige omvendt. Her vil vi skabe en skarpt profileret og mere konceptstyret kanal, hvor programmerne skal passe til konceptet. På den måde får man de bedste forudsætninger for et liv på andre platforme uden for tv-mediet.

Hvordan Kanal 4 kommer til at tage sig ud og hvilke nye programmer, der kommer på kanalen, afslører vi i slutningen af april,” siger Henrik Ravn.

Hidtil har reklamesalget for TV Danmark og Kanal 5 været varetaget af TV Danmark A/S, mens reklamesalget for Voice TV har været varetaget af SBS Radio. Fremover samles alle salgsaktiviteter for Kanal 4, Kanal 5 og The Voice TV i SBS TV.

”Det var vigtigt i etableringsfasen af The Voice TV, at radiodivisionen varetog alle opgaver omkring kanalen - ligesom det er vigtigt, at det i dag er folk fra radiodivisionen, der sikrer det unikke indhold og udtryk på kanalen, så målgruppen af tv-seere og radiolyttere kan opleve et af Danmarks stærkeste ungdomsbrands, ’The Voice’, på både tv og radio. Nu er The Voice TV imidlertid veletableret i Danmark, og derfor er det naturligt, at vi samler vores salgsaktiviteter på tv-siden der, hvor vi har fagekspertisen, nemlig i SBS TV,” siger Eric Hansen, Senior Vice President og europæisk chef for SBS Radio.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002