Kontakt os






 

Bilfirma fik ikke skjult reklame på DR1
Mandag 1. september 2014
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Blev bilnavnet Nissan vist lidt for tit, og viste DR i det hele taget lidt for meget varevogn, da DR1 den 10. og 11. juni sendte programmet 'Antikduellen'? Det mente en seer i hvert fald, og derfor gik han til Radio- og tv-nævnet. Seerne mente, at der enten måtte være tale om produktplacering i programmerne, eller også måtte det være skjult reklame for Nissan i strid med reglerne.
I 'Antikduellen' får to duellanter 10.000 kroner tre dage i træk, som de må bruge til at investere i loppefund og antikviteter. På fjerdedagen falder hammeren over alle varerne på en auktion, og den, der tjener mest på sine indkøb, vinder ugens antikduel.

Undervejs i programmet ser man bl.a. deltagerne køre deres indkøb væk i en bil, ligesom flere interviews i udsendelsen er lavet i vognen. Klageren fandt det mistænkeligt, at man i den ene udsendelse kunne se bilen 20 gange, mens man i den anden udsendelse så den 26 gange. 9-10 gange hver dag kunne man også se, at det var en Nissan.

DR har forklaret til nævnet, at bilerne i udsendelserne er lejet på almindelige vilkår, og at DR hyrer forskellige biler hver uge. Samtidig er det afdelingen DR Biler, og altså ikke 'Antikduellen's redaktion, der har udvalgt bilerne, så redaktionen har altså ikke haft mulighed for at varetage eventuelle særinteresser. Samtidig anfører DR, at man samlet set ikke kan se, at der er tale om nogen billedmæssig eller anden fremhævelse af varebilernes mærke eller logo. Derfor mener DR ikke, at programserien 'Antikduellen' overtræder nogen regler i det, der hedder reklamebekendtgørelsen.

Det mener Radio- og TV-nævnet heller ikke. Der er hverken tale om produktplacering for Nissan eller skjult reklame for bilmærket, fastslår nævnet i sin afgørelse, der netop er faldet.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002