Kontakt os






 

Medierne ignorerer de +50 årige
Mandag 23. august 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Halvdelen af danskerne mener, at de elektroniske medier dyrker de unge. Samtidig oplever personer over 50 år, at deres aldersgruppe er underrepræsenteret i mediebilledet. Dét viser en måling, som Megafon har lavet for Politiken og TV 2. Debattører og medieforlk er enige.
Politiken har spurgt en række debattører og mediefolk, hvad de mener om, at aldersgruppen over 50 år er underrepræsenteret i mediebilledet. Bortset fra tv-stationerne selv, er alle enig om, at det er et problem.

Georg Metz, journalist og debattør på dagbladet Information tror, at problemet skyldes frygten for at tabe de unge seere og lyttere. "Men det er jo meningsløst, fordi der nu engang er aldersspredning i samfundet, og den må man tage hensyn til. Hovedproblemet er, at cheferne ikke har nogen faglig baggrund. Ældre værter har ofte et større overblik og en større paratviden alene i kraft af deres erfaring."

Eva Steensig, sociolog, Lighthouse Cph: "De ældre føler sig underrepræsenterede, fordi der er en ungdomsdyrkelse i vores samfund. Der er også interesse fra mediernes side i at finde nye og yngre interviewpersoner, man er træt af grå eminencer i jakkesæt."

Line Baun Danielsen, tidligere vært på Go'morgen Danmark, nu LBD Kommunikation Aps: "Da jeg stoppede på Go'morgen, blev det til en historie om, at Ole Stephensen og jeg var for gamle til tv. Jeg har aldrig selv fået den reelle forklaring, men jeg må konstatere, at der ikke var flere tv-opgaver til mig. Det er synligt for enhver, at der ikke optræder mange med rynker, gråt hår, og som tilmed er i præ-pensionsalderen, i mediebilledet."

Hun siger videre til Politiken:"I nyhedsmedierne er der kun tre værter tilbage over 50 år, og de er alle sammen mænd. Og på mange redaktioner leder man efter cases og værter på 25 med mindst 15 års erfaring!"

Hans Jørgen Jensen, tidligere generaldirektør i DR, mener, at det ville være interessant at have studieværter, der var mere modne, og som angreb tingene på en mere rolig og seriøs måde. "På tysk, engelsk, amerikansk eller svensk tv bruger de jo også, om jeg så må sige, voksne mennesker. Og det kan der være meget fornuft i," siger han.

Ulla Pors fra DR mener ikke, at der er et problem, mens Gitte Madsen fra TV 2 konstaterer, at der ingen tvivl er om, at mediernes yndlingsalder er 35 år, fordi der er rigtig mange mennesker, der identificerer sig med den alder.

"Alle de medier, der har prøvet at lave aldersghettoer - i form af ungdomsprodukter eller til det grå guld - er jo faktisk gået på røven med det, fordi det er indhold før alder, der interesserer folk," siger hun til Politiken.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002