Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Velkommen til debatten
Kom med dine kommentarer!

     

Forum:
Fra:
Dato: 30-9-2009 14:08
Emne: RE: Om Radio 100 FM i betalingsstandsning

Et konkret løsningsforslag:

Stor re-planlægning af FM-båndet i 2010 med følgende 4 forudsætninger:

Plads til nuværende kommercielle lokal/regionalradioers reelle dækningsområder, men med få kraftige sendere. Disse sendetilladelser skal gives til de nuværende stationer på uopsigelige vilkår, indtil markedet selv udfaser FM-båndet til fordel for nye digitale platforme, der gradvist vil vokse frem i kommende år. Jeg gætter på 15-20 års overgangsfase. Ingen indholdskrav til lokalradioerne og fuld omsættelighed af sendetilladelserne. Nuværende stationer skal tilgodeses pga. deres mangeårige virke på markedet.

Resten af FM-båndet skal bruges til 4 landsdækkende kanaler til DR. Dermed kan DR fortsætte med nuværende kanalprofiler, uden tidsbegrænsede tilladelser, og uden snærende programkrav til de enkelte kanaler.

Flest mulige landsdækkende kommercielle kanaler. Dvs. forlængelser af FM5 og FM6 ude tidsbegrænsning, med forbedrede dækningsområder. Yderligere kanaler kan sælges til højstbydende for et éngangsbeløb. Adgang til, at samme virksomhed kan eje 2-3 sendetilladelser, så 100 FM kan udvide med Soft, og SBS kan udvide med The Voice. Samtidig plads til nye aktører.

Resterende FM-plads kan bruges til lokalradio frekvenser til kommercielle og ikke-kommercielle formål.

Med 8-10 kommercielle radiokanaler (lokale og landsdækkende netværk) til hver lytter i landet vil kommerciel radio kunne vokse fra 20-25% share til antageligt 40-50% share. DR vil antageligt kunne stabiliseres på 50-60% share i et frit konkurrencemarked. De samlede omkostninger til kommerciel radio kan i en minimalistisk model ligge på omtrent det nuværende niveau - men fordel på mange flere kanaler. Dermed halveres omkostningerne pr. lytter/GRP, og der kan skabes et sundere forretningsgrundlag. Med 40-50% kommerciel share vil kommerciel radio dog samtidig skabe forudsætningerne for, at radioreklame kan vokse fra 2% til 4-6% share af reklamemarkedet. Dermed vil der være indtægter nok til at dække nuværende omkostninger. Og samtidig skabes råderum for nødvendige investeringer i gode radioprogrammer, værter, journalister, promotions osv. Kort sagt: masser af god kvalitet i radioen på et højere niveau end i dag.

Der er masser af udviklingsmuligheder for kommerciel radio, hvis vi straks får gang i den FM-replanlægning.

Omvendt: hvis den nuværende restriktive mediepolitik fortsætter, evt. med en kommercielt klassisk P2-kanal, så vil kommerciel radio forbløde endnu mere. Og være død og borte, når radioen engang i fremtiden bliver digital.

Med venlig hilsen

Kasper Krüger




[Den 30-9-2009 12:01 skrev - :
----------------------------------------
Torben. Der tager du fejl. John de Mol har sagt ja til at give de mange penge i koncessionafgift. Som Jim Reveveur har udtalt, hænger det hollandske selskab på koncessionsregningen.
Nu kender jeg ikke til beskatningen på virksomheder i Holland, men jeg postulerer at konstruktionen er i sin tid garanteret lavet af skattemæssige årsager.

Det danske selskab som John de Mol nu trækker sig fra, kan køre videre - hvis man finder en investor.

Jeg er i øvrigt ret sikker på at medarbejderne på 100FM er villige til at se bort fra noget af deres løn. Hvad vil du helst... Miste en månedsløn eller dit arbejde?

Men hvad skal kulturministeren gøre for radiobranchen.
Vi kan ikke engang blive enige om hvad der skal gøres, så uanset hvad hun gør er der nogle der skælder ud. Når branchen er så lille som den er, er der heller ikke ret mange stemmer/krydser i at hjælpe.

Kombinationen af de to ting gør, at hun og andre politikere ikke gør ret meget for branchen. Vi bliver simpelt hen holdt hen af tom snak.
Venstres medieordfører Ellen Trane Nørby udtalte eksempelvis sidste år (næsten af sig selv), at der skulle gøres noget ved KODA og Gramex-afgifterne, men hvad er der sket...

Nå, det sidste var lige et lille ekstra bøvs.

Kom med forslag til ministeren som alle i branchen kan acceptere.

-

[Den 29-9-2009 09:20 skrev Torben Jensen :
----------------------------------------
Ja det spør jeg også

men det kan være han mener at vi skal finde en bankpakke løsning ???

Nej 100FM må selv finde ud af det !!! de har selv sagt ja til at give så mange penge 6fm baand og nu skal penge findes (reklamer)
HAHA se lige på de station som klare sig godt

hva har de tilbage når koda gramex og allle deres medarbejde har fået løn

nej det ser sku ikke godt ud



[Den 29-9-2009 00:51 skrev Allan Krautwald :
----------------------------------------
Og hvad skal kulturministeren så lige gøre efter din mening?

[Den 28-9-2009 23:23 skrev 999 :
----------------------------------------
Nu Radio 100 FM i betalingsstandsning
så er løbet kørt for dem nu.
Første slag er vil tabt nu så er det vil slut med endnu en radio i danmark .håber at KULTURMINISTEREN Carina Christensen snart for øjene op for at der er noget galt i danmark på radio market.
Her et godt råd til radio 100
Nyt navn :Radio 99,9 FM
]
]
]
]




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -