Vrede over DR-reklame for TDC
Tirsdag 22. februar 2005
Af Thomas Nielsen

DRs annoncerede samarbejde med TDC om at sælge musik over internettet vækker harme hos konkurrenten Den Blå Avis.

Den licensfinansierede public service-kanal vil fremover henvise til TDC's musikportal, hvor man kan købe den musik, man hører i radioen. Det er konsekvensen af den et-årige samarbejdsaftale, som parterne indgik i sidste uge.

"Det er hamrende godt gået af TDC. Vi ville være glade for at have fået samme mulighed, og det er en kæmpemæssig gevinst for dem. Men jeg kan ikke forstå, hvordan det kan lade sig gøre", siger direktør Frank Ludvigsen fra Den Blå Avis til ComputerWorld Online.

Den Blå Avis driver musiktjenesten Payload, og selskabet er stærkt utilfreds med, at DR nu giver TDC markedsføring i millionklassen:

"Jeg siger ikke, at der ikke er plads til os. Vi giver ikke op på grund af det her. Men det er et forspring, som er meget svært at sætte tal på", siger Frank Ludvigsen.

I DR forsvarer konstitueret generaldirektør Lars Vesterløkke sig med, at der er tale om en et-årig aftale, og at det har været nødvendigt at fokusere på en enkelt samarbejdspartner i udviklingsfasen.

"Det er klart, at det ikke er noget lukket arrangement, men vi er nødt til at udvikle det med én partner. Vores eksperter har vurderet, at TDC har den største erfaring inden for det her område, og vi vil gerne vælge en partner, hvor det lykkes", siger Lars Vesterløkke, og tilføjer, at TDC's konkurrenter er velkomne, når den et-årige aftale udløber.

DR og TDC venter at have den nye tjeneste klar 1. maj.