UK: Flere lyttere til kommerciel lokalradio
Torsdag 24. oktober 2002
Af Stig Hartvig Nielsen

Der er kun små forskydninger i markedsandelene (shares) for de forskellige radiostationer i Storbritannien og Nordirland iflg. nye lyttertal fra RAJAR offentliggjort i dag torsdag. De lokale kommercielle stationer går frem fra 37.5 % i 2. kvartal til nu 38.1 %, mens de landsdækkende kommercielle stationer går tilbage fra 8.1 % til nu 7.2 %. BBC har præcis samme share som i 2. kvartal, nemlug 52.6 %, men det dækker dog over at Radio 1 og Radio 4 går lidt frem, mens Radio 2 og Radio 5 Live går lidt tilbage.

Her er en oversigt over hovedtallene i 3. kvartal 2002 iflg. RAJAR. Tallene viser, hvor stor en andel af den samlede radiolytning de forskellige stationer havde i 3. kvartal. Tallene i parentes er fra 2. kvartal 2002.

BBC i alt: 52.6 % (52.6 %)
BBC Radio 1: 8.8 % (8.3 %)
BBC Radio 2: 15.2 % (15.6 %)
BBC Radio 3: 1.3 % (1.1 %)
BBC Radio 4: 11.8 % (11.3 %)
BBC Radio 5 Live: 4.3 % (4.9 %)
BBC lokal/regional: 11.2 % (11.3 %)

Alle kommercielle: 45.3 % (45.5 %)
Alle nationale kommercielle: 7.2 % (8.1 %)
Classic FM: 4.5 % (4.9 %)
talkSPort: 1.7 % (1.8 %)
Virgin Radio AM: 1.1 % (1.2 %)

Lokale kommercielle: 38.1 % (37.5 %)