Norge: DAB-salget på vej ned
Torsdag 21. december 2006
Af Stig Hartvig Nielsen

Den norske elektronikbranche er skuffet over salget af DAB-radioer i Norge. Det ventes, at salget i 2006 bliver lavere end i 2005.

Branchens egen prognose på 30.000 solgte DAB-radioer i 2006 blev sat så lavt, fordi man så håbede at prognosen ville blive gjort til skamme. Nu er informationschef i Elektronikbranchen Erik Andersen usikker på, om dette forsigtige mål nås.

Han siger til Kampanje, at man ikke er særligt tilfredse med salget. Man havde håbet - i det mindste - at sælge flere DAB-radioer i 2006 end i 2005.

Sidste år blev der solgt 51.000 DAB-radioer i Norge, heraf var de 10.000 dog indkøbt af Telenor til uddeling til de ansatte.

Når der nu kun regnes med et salg på omkring 30.000 enheder, kan det hænge sammen med
at "enkeltpersoner har skabt forvirring og bedrevet fejlinformation omkring teknologien", mener Erik Andersen. "Dette har sået tvivl hos publikum og overskygget det faktum, at DAB for hele 8 år siden blev valgt som fremtidigt radioformat".

Erik Andersen tror, at målet med én million solgte DAB-radioer inden år 2010 kun kan nås, hvis myndighederne begynder at nedlægge FM-sendernettet.

Og det vil ikke ske. Den norske kulturminister har for kort tid siden fastslået, at FM-båndet vil leve længere end 2014.

Kampanje skriver videre, at salgsdirektør for forbrugerelektronik i Elkjøp, Atle Lillehagen, har en helt andre opfattelse af DAB-salget: "Generelt kan jeg sige at vi mærker øget interesse for DAB, og vi kommer til at sælge langt flere DAB-radioer i 2006 end vi gjorde i 2005".

Markeds- og kommunikationsdirektør Trond Bentestuen i Expert tror, at de kommer til at sælge flere DAB-radioer i år end i fjor, men føler alligevel at markedet er uforløst.