|
Sverige: Tv, fagpresse og radio mest følsomme overfor konjunktursvingninger
Tirsdag 9. april 2002
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
Det svenske mediebureau Mediekompetens har undersøgt, hvordan reklameomsætningen indenfor forskellige medier påvirkes ved konjunktursvingninger, og resultatet viser entydigt at tv er dét medie der påvirkes mest ved konjunktursvingninger efterfulgt af fagpresse og radio. Lokalpressen påvirkes kun ganske lidt.
Det svenske mediebureau har undersøgt hvordan den annoncevolumen som formidles af mediebureauer – omkring halvdelen af den samlede reklameomsætning – påvirkes af konjunkturudviklingen i samfundet. Man sammenligner udviklingen mellem den formidlede reklamevolumen med den almindelige vækstrate i samfundet, Bruttonationalproduktet (BNP) og det har man gjort i perioden 1993-2001.
En af konklusionerne i Mediekompetens’ rapport er at bureauernes formidlede annoncevolumen har haft større tilvækst end BNP i den analyserede periode, skriver Dagens Medier.
En anden konklusion er at sæsonvariationerne bliver kraftigere over tid, forstået på den måde at forskellen mellem annonceintensive kvartaler og ”lavsæsom” i løbet af året bliver mere og mere tydelig. Dette kan – iflg. rapporten – på sigt få indflydelse på prissætningen af reklamer i de forskellige medier, eftersom en stedse mere ujævn fordeling af reklamerne indebærer at medierne får vanskeligere ved at tilfredsstille efterspørgslen i højsæsonen – og omvendt bliver det sværere at sælge reklamer i lavsæsonen.
I rapporten konkluderes også at mediebureauernes annoncering er mere konjunkturfølsom end anden annoncering, eftersom bureauerne hovedsagligt arbejder med varemærkeannoncering, som går tilbage i dårlige tider, skriver Dagens Media videre.
Hvis man kigger på de enkelte medieområders konjunkturfølsomhed finder man store forskelle. Nedenstående procenter (forklaringsgrad) angiver, hvor stor en del af udsvingene i annonceringen som forklares af BNP.
Tv – 88 % Fagpresse – 81 % Øvrige – 81 % Radio – 79 % Outdoor – 61 % Aviser i storbyer – 58 % Aftenaviser – 35 % Ugeblade – 27 % Udenlandske medier – 20 % Lokale aviser – 14 % |
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|