De danske radio- og tv-stationer foreslår nu en mere moderne og retfærdig måde at betale musikafgifter på. Den nye model går i al sin enkelthed ud på, at radio- og tv-stationerne betaler afgift på baggrund af, hvor mange lyttere eller seere et program rent faktisk har - og ikke i forhold til det teoretisk mulige lytter- eller seertal.
Den nuværende afgiftsmodel bygger på principper, der hørte hjemme i DRs monopoltid. Den betyder blandt andet, at afgifter forhandles separat for hvert enkelt medie, hvilket står i vejen for en udvikling af medierne. Det er DR og de største danske kommercielle radiostationer der bringer det nye afgiftsforslag på banen.
"Forslaget sikrer, at kunstnere og pladeindustri betales for de seer- og lyttertal, de rent faktisk har opnået. Det mener vi er mere retfærdigt end det nuværende system," siger formand Bent Helvang, KOMM (de kommercielle lokalradio- og tv-stationer).
Det nye betalingsprincip skal også sikre, at betalingen er uafhængig af den teknologi, lytterne og seerne vælger til at modtage signalerne.
"Udover at modellen sikrer en mere retfærdig fordeling af afgifterne, vil den også sikre kunstnerne flere penge, hvis de nye kanaler fører til et øget forbrug af musikradio," siger radiodirektør Leif Lønsmann fra DR.
Forslaget om det nye betalingsprincip kommer umiddelbart inden radio- og tv-stationerne skal indlede forhandlinger om musikafgifter med KODA og Gramex. Bag det nye forslag står Danske Dagblades Forening, DR, KOMM, Talpa Radio (Radio 100FM), SBS Radio, TV 2/Danmark og TV 2-Regionerne. |