Radio opretholder sin position som finnernes foretrukne medie og i løbet af en uge lytter 95 pct. af alle i Finland radio. Størst er YLE. Det fremgår af en ny landsdækkene undersøgelse fra Finnpanel.
Den populæreste radiokanal i Finland er YLE's brede Middle-of-the-road kanal, Radio Suomi, der har en share (markedsandel af al radiolytning) på 36 pct. Kanalen har et ugentligt lyttertal på mere end to millioner.
Samlet har public service stationen YLE's radiokanaler en share på 52 pct. af radiolytningen i Finland.
Den næst-populæreste radiokanal er den kommercielle Radio Nova, der har en share på 11 pct. Den landsdækkende A/C kanal er ejet af svenske Bonnier og Proventus.
Iflg. tallene fra Finnpanel, så er gennemsnitslyttetiden godt tre timer dagligt, og de fleste lytter det meste af tiden på en ganske almindelig radio. Men godt 1/3 angiver, at de også en gang i mellem lytter til radio på internettet. Der er kun 6 pct., der regelemæssigt lytter til radio på mobiltelefonen.
En overraskende detalje fra undersøgelsen er, at de 15-24 årige lytter mere radio end de 15-24 årige gjorde for ti år siden.
Kilde: YLE via Media Network.
|