Radio rammes først, når annoncørerne skærer i marketingbudgetterne. Group M venter i år en nedgang for national annoncering på radio på 36 pct. - svarende til cirka 40 mio. kr. Den dystre udvikling vil kunne sende endnu en radiokanal i graven - sammen med striben af andre mislykkede forsøg på at drive kommerciel landsdækkende radio i Danmark - som fx Sky Radio, Radio 2, Pop FM, Radio City og TV 2 Radio.
Trading director i Group M, Kenneth Brenøe, siger i dag til dagbladet Børsen. at man regner med at radiomarkedet falder med 36 pct. i 2009. Dette fald skal ses i lyset af at radiomarkedet allerede i 2008 faldt med 20 pct.
Dermed er der udsigt til, at omkring 40 mio. kr. forsvinder i 2009 fra det i forvejen beskedne nationale radioreklamemarked på 120 mio. kr. Det vil kunne betyde problemer for Talpa Radio (Radio 100FM) og SBS Radio (The Voice og Nova FM).
Adm. direktør hos SBS Radio Frederik Meyer stiller sig skeptisk over for de dystre tal - og forventer i stedet en lille vækst i år.
Kenneth Brenøe siger videre til Børsen, at der vil ske en hel eller delvis radiolukning også i år. Sidste år blev TV 2 Radio som bekendt føjet til listen over mislykkede stationer.
Problemet er iflg. Kenneth Brenøe at tilliden stadig halter: "Mange annoncører har helt mistet tilliden på grund af de mange lukninger og den usikkerhed, der stadig er i markedet," siger han og peger på SBS Radio, der så sent som i marts var tæt på helt at lukke. |