Den øverste ledelse for Sky Radio i Nederlandene anklager nu DR for unfair konkurrence. International direktør, Martin Banga, mener at DR med 'DR Soft' leverer et produkt, der ligger så tæt på Sky Radio P5, at det ikke er "rimeligt". "Det er latterligt, at en public service virksomhed som DR kan tilbyde alle mulige kanaler, og DR bør ikke bruge kræfter på en kanal som DR Soft, siger Banga til Berlingske. DRs Leif Lønsmann afviser kritikken blankt.
DR Soft lyder præcist som Sky Radio. Musikken er stort set den samme og der er ingen studieværter. Den eneste forskel er, at på DR Soft - der sendes på DAB og på Internettet - er der ingen reklamer.
DR beskriver selv DR Soft således: "Blød, kærlig musik til ren afslapning. Masser af popmusik. Den bedste popmusik, designet specielt til kvinder!"
Målgruppen er de 27-30 årige kvinder, og Berlingske Tidende oplyser, at DR Soft har 50.000 lyttere
DRs radiodirektør Leif Lønsmann erkender, at DR Soft spiller musik som Sky Radio, men tilføjer: " Vi er langt mere eksperimenterende. Vi har større variation, færre gentagelser, mindre mainstream og mere dansk musik end Sky. Sky Radio styres af markedsanalyser og computere. Hos os sidder der et levende musikkyndigt menneske og vælger musikken. Når Sky Radio protesterer er det, fordi de ønsker at monopolisere populær radio. Jeg er modstander af alle slags monopoler, også kommercielle". |