Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Nye Galluptal: Kommerciel radio fortsætter voldsom nedtur. DR ta'r det hele
Torsdag 26. januar 2006
Af Stig Hartvig Nielsen
 
I november slog de kommercielle radioer ny bundrekord: Kun 27.5 pct. af al radiolytning i Danmark skete på de kommercielle stationer. Det dårligste resultat siden 1997/98. Nu er lyttertallene for december klar, og nu går det endnu værre for de kommercielle. Kun 24.6 pct. af danskernes tid foran radiomodtagerne bruges i selskab med de kommercielle stationer. Samtidig slår DR nye rekorder; DR tegnede sig i december måned for 71.9 pct. af al radiolytning - men der var dog også lidt fremgang for Radio 100FM.
December måned var den første hele måned, hvor Sky Radio ikke længere var i luften. Spørgsmålet er, hvor ville Sky Radio's lyttere gå hen, når Sky Radio var væk. Det vil derfor være naturligt at sammenligne med oktober, hvor Sky Radio sendte hele måneden, og de foregående måneder af 2005.

I oktober havde DR en share på 67 pct. (niveauet de foregående måneder af 2005 var 66.8 pct), og i december er DR's andel altså steget til næsten 72 pct.

De kommercielle stationer havde i oktober 29.6 pct. (niveauet de foregående måneder af 2005 var 30.2 pct.). I december ryger de kommercielle helt ned på 24.6 pct.

Radio 100FM havde i oktober en lidt usædvanlig dårlig måned med en share på 5.4 pct. (niveauet de foregående måder af 2005 var på 6.5 pct.). I december gik Radio 100FM frem til 7.7 pct.

Tallene tyder på, at de fleste af de hjemløse Sky Radio lyttere har valgt DR, der steg fra omkring 67 pct. før Sky Radio's lukning til næsten 72 pct. efter lukningen.

Radio 100FM har givetvis også fået en beskeden fremgang, men var allerede i august og september oppe på 7.9 pct., så en share på 7.7 pct. imponerer ikke.

Til gengæld forekommer det helt sikkert, at Radio 2, The Voice og andre mindre kommercielle stationer stort set intet har "fået ud af" Sky Radio's lukning.

Kigger man nærmere på DR's tal er der fremgang for alle kanaler - på nær P4. Tilbagegangen for P4 skyldes sikkert, at P4's lyttertal var ekstraordinært højt i november i forbindelse med kommunalvalget.

P1 klarer sig rigtigt godt og kan notere det højeste lyttertal i december måned i hele 2005. P3 går også meget frem og leverer i december det næsthøjeste lyttertal i 2005.

Selv om der angiveligt skulle være solgt en masse DAB-modtagere, så bliver disse dog ikke i nogen større udstrækning anvendt til at lytte til DR's DAB-kanaler. Selv med en DAB radio i hjemmet, vælger de fleste sikkert at lytte FM. End ikke DR Soft gør noget særligt væsen af sig, og tiltrækker - på trods af Sky Radios lukning - kun beskedne 0.4 pct. af radiolytningen i Danmark.

Her er en oversigt over share (andel af den samlede radiolytning) i december 2005 iflg. Gallup Radio Index, og med november, oktober, september, august, juli, juni, maj, april, marts, februar og januar 2005 i parentes):

DR P1: 7.6 (6.0 - 6.9 - 5.6 - 7.2 - 4.8 - 5.4 - 4.3 - 4.9 - 5.9 - 5.6 - 5.6 %)
DR P2: 3.0 (2.6 - 2.1 - 2.8 - 2.3 - 2.1 - 2.6 - 2.3 - 2.1 - 2.2 - 3.3 - 3.9 %)
DR Klassisk: 1.4 (1.0 - 0.9 - 1.0 - 0.8 - 1.0 - 1.0 - 0.9 - 0.6 - 0.9 - 0.9 - 1.2 %)
DR P3: 21.2 (19.7 - 18.5 - 20.1 - 18.8 - 17.9 - 20.5 - 21.4 - 18.7 - 18.2 - 18.4 - 19.3 %)
DR P4: 37.9 (40.3 - 38.0 - 35.7 - 36.1 - 40.1 - 35.8 - 39.1 - 37.9 - 38.7 - 38.6 - 39.1 %)
DR Soft: 0.4 (0.3 - 0.3 - 0.4 - 0.3 - 0.2 - 0.4 - 0.3 - 0.4 - 0.3 - 0.2 - 0.2 %)
DR Boogie: 0.1 (0.1 - 0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.2 - 0.2 %)
DR Rock: 0.2 (0.1 - 0.2 - 0.2 - 0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.2 %)
DR total: 71.9 (70.1 - 67.0 - 65.9 - 65.9 - 66.1 - 65.9 - 68.6 - 64.9 - 66.5 - 67.4 - 69.7 %)

Kommercielle: 24.6 (27.5 - 29.6 - 31.0 - 30.7 - 30.5 - 31.0 - 29.0 - 33.0 - 29.7 - 29.5 - 27.8 %)
Udenlandske stationer: 0.7 (0.5 - 1.2 - 1.2 - 0.9 - 1.3 - 0.8 - 0.8 - 0.7 - 0.7 - 1.3 - 0.9 %)
Uidentificerede stationer: 2.8 (1.9 - 1.2 - 1.9 - 2.5 - 2.0 - 2.4 - 1.6 - 1.4 - 3.1 - 1.9 - 1.7 %)

SBS Radio: 4.0 (3.7 - 4.7 - 3.6 - 4.7 - 4.5 - 5.0 - 4.4 - 4.5 - 5.0 - 5.4 - 5.0 %)
JydskeVestkystens radioer: 1.4 (1.7 - 1.6 - 1.4 - 1.7 - 1.3 - 1.8 - 1.2 - 1.4 - 1.3 - 1.7 - 1.5 %)
ANR total: 1.8 (1.5 - 1.9 - 2.2 - 1.3 - 1.9 - 1.9 - 1.7 - 2.3 - 1.3 - 1.9 - 1.9 %)
MixFM: 0.4 (0.3 - 0.2 - 0.4 - 0.5 - 0.3 - 0.3 - 0.5 - 0.4 - 1.2 - 0.6 - 0.6 %)

De fem største kommercielle stationer i december 2005:
1. Radio 100FM: 7.7 (6.2 - 5.4 - 7.9 - 7.9 - 6.4 - 6.5 - 6.7 - 6.3 - 5.6 - 5.5 - 5.4 %)
2. The Voice (total): 2.7 (2.7 - 3.0 - 2.6 - 2.7 - 3.5 - 3.6 - 3.1 - 3.1 - 3.4 - 3.5 - 2.9 %)
3. Hit FM* (total): 1.9 (1.6 - 2.0 - 2.3 - 1.6 - 2.1 - 1.6 - 2.1 - 2.0 - 1.4 - 2.1 - 2.0 %)
4. Guld FM** (total): 1.6 (1.9 - 1.2 - 1.7 - 1.3 - 1.7 - 1.7 - 1.7 - 2.3 - 1.3 - 1.9 - 2.0 %)
5. Radio 2 (total): 1.3 (1.0 - 1.7 - 1.0 - 2.0 - 1.0 - 1.5 - 1.3 - 1.4 - 1.6 - 1.4 - 1.2 %)

De største salgsselskaber:
ddr: 17.0 (16.0 - 14.5 - 17.8 - 16.3 - 16.1 - 17.1 - 16.2 - 17.0 - 13.9 - 16.0 - 14.7 %)
SBS Radio Plus: 5.1 (4.5 - 5.5 - 5.1 - 5.6 - 5.4 - 5.7 - 5.2 - 5.8 - 6.3 - 5.6 - 5.4 %)

* = ANR Hit FM, ANR Hit FM Hjørring, ANR Hit FM Frederikshavn, Radio Viborg Hit FM, Midtjylland Hit FM og Holstebro Hit FM
** = ANR Guld FM, Viborg Guld FM, Midtjylland Guld FM, Nordvestjylland Guld FM og Ringkøbing Guld FM.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -