Radio 100FM overvurderede markedet og undervurderede DR. Kanalen var dødsdømt fra starten, mener medieforsker Per Jauert fra Århus Universitet. Han har i øvrigt ikke megen tiltro til, at 100FM overlever; den næste tid vil vi opleve kanalens sidste dødskamp.
"De kommercielle aktører overvurderede simpelthen mulighederne for at lave kommerciel radio i Danmark. Talpa Radio har ikke gjort sit hjemmearbejde godt nok, vil jeg mene", siger Per Jauert i dag til dagbladet Politiken.
Jauert mener også, at Radio 100FM satsede alt for kommercielt - og var alt for mainstream.
Men en af de helt afgørende faktorer er iflg. Per Jauert DR: "Radio 100FM undervurderede simpelthen Danmarks Radios styrke. Og man fik jo aldrig etableret noget alternativ, der for alvor tog lyttere fra DR. Danmarks Radio sidder stadig på 70 procent af lytterne".
Per Jauert mener ikke - som vilkårerne ser ud nu - at der er ret meget, der tyder på, at det i det hele taget er muligt at konkurrere med DR. Landsdækkende kommerciel radio kan ikke overleve den konkurrence DR udgør. Det skyldes dels de offentlige betingelser og dels de store afgifter til KODA og Gramex.
Hvis kommercielle radiokanaler skal have en chance i Danmark, skal der tænkes i nye baner. Det handler bl.a. om, at en ny kommerciel aktør skal have adgang til 2-3 landsdækkende radiokanaler for at ramme forskellige målgrupper.
Om Radio 100FMs fremtidsudsigter siger Per Jauert: "Radio 100FM kan fra nu af ikke gøre så meget andet end at få finansiering til at halte sig igennem den resterende periode frem til 2011".
Dating.dk er det største dating sted for singler i alle aldre. Opret en gratis dating profil i dag - klik her.
|