Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


De unge fravælger radio
Torsdag 14. oktober 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Der var engang, hvor der var et særligt tæt forhold mellem ungdommen og radio. Radioen var engang de unges favorit-medie. Men tiderne ændrer sig, og nu er det tv, mobiltelefoner, musikafspillere, spil og internettet der trænger sig på. Radio som medie mister mere og mere betydning for de 12-24 årige. Radio - det er gammeldags og noget forældre lytter til.
En ny undersøgelse i USA fra selskabet Edison Research viser, at den tid unge mellem 12 og 24 år bruger på at lytte radio viser et tydeligt fald.

For ti år siden lyttede de unge gennemsnitligt radio i to timer og 43 minutter. Det er nu faldet til mindre end 1½ time.

Radio som medie er faldet fra en f'ørsteplads til en tredjeplads - overgået af tv og internettet, hvis man kigger på det daglige tidsforbrug.

Tidsfordelingen ser således ud:
År 2000: radio: 2:43, tv: 2:37 og internettet: 0:59.
År 2010: internettet: 2:53, tv: 2:47 og radio: 1:24.

Den store 'synder' er naturligvis alle de nye medier, der kommer frem, og rapporten fra Edison Research vurderer, at radios nærmest frie fald i betydning vil fortsætte.

Særligt bekymrende for kommerciel radio og annoncørerne er, at det ser specielt dårligt ud fra morgenlytningen blandt unge.

Iflg. undersøgelsen er det kun 41 pct. af de 12-24 årige, der lytter radio om morgenen. Tidligere var radio helt dominerende blandt de unge. For ti år siden angav 74 pct. at de lyttede radio om morgenen. Nu er det i stedet internettet og tv der dominerer.

Og hvad er så årsagerne til det drastiske fald i forbruget af radio blandt unge. Rapporten fra Edison Research peger bl.a. på manglende promovering af morgenshows, og for få radiostationer der sender for de 12-18 årige - nogle steder i USA fokuserer man stort set kun på de 25-54 årige.

Andelen af unge, der har en mobiltelefon, er på ti år steget fra 29 til 81. pct. Kun 8 pct. af de unge har prøvet at bruge deres mobiltelefon til at kommunikere med en radiostation, fx ved at sende en sms.

Brugen af Facebook og andre sociale medier er også eksploderet i perioden, men mindre end 10 pct. af de unge har prøvet at kommunikere med en radiostation gennem sociale medier.


Spotify er lige så stor som kommerciel radio

En undersøgelse i Sverige viser, at streamingtjenesten Spotify nu er lige så populær som kommerciel radio i aldersgruppen 16-35 år. Tidligere har en undersøgelse i Norge vist, at Spotify er større end kommerciel radio blandt de 18-29 årige nordmænd.

I den svenske undersøgelse svarer 24 pct. af de 16-35 årige, at de lytter mindre radio nu end tidligere, og 84 pct. af disse angiver Spotify som grund.


iPpod generationen opfatter ikke radio som et medie

På Radiodays-konferencen i København forleden var ét af emnerne 'Hvor er radio hos iPod-generationen'. Her fortalte den svenske massemedie-antropolog Katarina Graffman, at de unge i dag næsten hele tiden er omgivet af lyd - men at det stort set aldrig er sådan, at de "lytter radio på en radio". De hører måske lidt radio på nettet eller på iPoden, eller lytter til et eller andet klip, de får fra en af deres venner.

Det er helt udelukket, at unge sætter sig ned for at lytte til en radioudsendelse, der varer en time. Unge i dag skifter fokus efter 10-15 minutter.

Måske lytter de unge radio i bilen. Men det er kun fordi iPod'en ikke er tilgængelig her.

Radio forbindes med forældregenerationen. Radiolytning - det er noget de voksne gør.

Katarina Graffman mener, at de unge er den store udfordring for radiobranchen i dag. Branchen skal bl.a. til at forstå, hvordan man bruger sociale medier og andre nye medier til at nå de unge - i stedet for at radio bliver betragtet som 'old media.'

Efter Katarina Graffs opfattelse er der fem hovedspørgsmål når det gælder radios mulighed for at nå de unge:
1) Vær virkelig lokal
2) Ikke én time lange programmer
3) Vær autentisk - prøv ikke på at være for smart
4) Lav noget underholdende 'reality'
5) Indhold. Radio er ikke bare musik.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -