Talpa Radio forsøger at opbygge en international radiovirksomhed, og det første skridt på vejen var auktionen i Danmark, hvor Talpa købte FM5, der dækker Randers og det meste af Sjælland. Ifølge Talpas direktør vil radiostationen bruge "musik og marketing" som våben i kampen om de danske lyttere. Ligesom Sky planlægger ligesom Talpa en storstilet kampagne i Danmark, som skal trække lytterne til, og håbet er, at stationen med tiden kan gå hen og blive landsdækkende.
"I modsætning til den femte radiokanal, så er den sjette fuldstændig fri for krav. Vi kan altså skræddersy den fuldstændig til det danske radiomarked, og det giver os friheden til at udforske markedet. På den måde kan vi finde frem til det helt rette format", siger Talpa-direktør Erik de Zwart til Fyens Stiftstidende, og afslører, at man vil opbygge en "solid kommerciel organisation, som kommer til at være fuldstændig dansk".
"Vi mener, at stationen skal have den rette danske atmosfære", understreger de Zwart.
Selv om det ikke er noget krav vil Talpa også sende en eller anden form for nyheder. "Folk i Danmark er vant til mange nyheder, og man skal ikke gå ind og lave om på gode vaner", siger Erik de Zwart.
Talpa Radio er ejet af den nederlandske mediemand og mangemilliardær J.H.H. de Mol, som især er kendt for at være manden bag tv-konceptet "Big Brother". I Nederlandene står man bag radiostationerne Nordzee FM og Radio 10FM. |