Salgssamarbejdet Nordisk Radio Reklame, der bl.a. består af SBS-stationerne The Voice og Radio 2 - samt de store jyske lokalradioer - er på vej til at gå i opløsning, erfarer Markedsføring. Samtidigt arbejder både Talpa og Berlingske i kulisserne på at skabe nye netværk med de jyske radioer.
Markedsforing.dk skriver i dag, at splittelsen er opstået efter SBS har gjort det klart, at man vil gøre The Voice og Radio 2 landsdækkende. Dermed er SBS på vej til at konkurrere med de hidtidige samarbejdspartnere i deres egne dækningsområder. Det har sat samarbejdet under stærkt pres, skriver Markedsføring videre.
Berlingske ligger iflg. Jyllands Posten i konkrete forhandlinger med radiostationer om at etablere et salgssamarbejde, men også Talpa forhandler med henblik på at skabe et nationalt salgsnetværk.
Markedsføring spekulerer dernæst i fire forskellige scenarier for det fremtidige salgsarbejde indenfor radiobranchen:
1. Talpa kunne umiddelbart være en god samarbejdspartner for Berlingske, der har interesser i bl.a. JydskeVestkystens radiostationer og Sjællandske Medier. Mod det taler, at Berlingske netop har indgået en aftale om levering af nyheder til The Voice og Radio 2, og ikke mindst den kendsgerning, at Berlingske Officin selv har ambitioner om at drive en radiostation i København. 2. Talpa kunne tænkes at gå sammen med ANR i Nordjylland og fynske Radio 3 på Fyn. Dermed kunne der sikres dækning i landets fire største byer.
3. ANR og Radio 3 går sammen med Berlingske i et selvstændigt salgsnetværk, der dermed vil dække hele landet udenfor København.
4. Den sidste mulighed Markedsføring nævner er, at Nordisk Radio Reklame, der har eksisteret siden 1996, alligevel ikke bliver sprængt. Samarbejdet giver trods alt store indtægter til de jyske lokalradioer og desuden peges der på, at der er et års opsigelse på samarbejdet. |