Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Radio 100FMs død er ikke andres brød
Torsdag 13. august 2009
Af Martin Larsen
 
UGENS KLUMME: Igen-igen er den kommercielle, danske radiobranche i problemer. Historierne om den lukkede pengekasse og usikre fremtid for Radio100 FM har præget mange medier den seneste tid. Senest har kulturminister Carina Christensen netop bebudet, at hun er klar til – i en eller anden form – at hjælpe Radio 100FM. Det er min klare fornemmelse, at der en række steder i branchen hersker en stille glæde over udsigten til, at Radio 100FMs 1,3 million lyttere måske finder vej til de andre kommercielle tilbud på frekvensbåndet i Danmark – de lokale stationer, forstås. Men intet kunne være mere forkert!
Radio 100FM har om nogen været med til både at skabe fokus på den kommercielle sektor i dansk radio, og samtidig været med til at hæve niveauet og standarden for hvordan kommerciel radio skal lyde her til lands.

100FM har vist vejen med dygtige værter, god underholdning, flotte events og på en række andre felter været med til at øge troværdigheden omkring radiomediet og dets muligheder – såvel for lytterne som i kommercielle sammenhænge.

Og med DDR/Det Danske Radiobureau har 100FM vist, at man også er villig til at give håndsrækninger til resten af branchen.

Og netop derfor er det enormt vigtigt, at den samlede danske radiobranche IKKE ser en eventuel lukning af Radio 100FM som en sejr – men derimod et nederlag. Et stort nederlag for branchen, og et nederlag for hver enkelt station.

Et parogtyve millioner kroners koncessionsafgift synes for mig som et uendeligt lille beløb i en sammenhæng, hvor der ved en lukning af 100 FM er udsigt til:

- En nedgang i det landsdækkende salg/bureausalg qua den troværdighed mediet vil miste. Denne nedgang vil ramme størstedelen af branchen.

- Et forbillede og trendsetter forsvinder, og mindsker dermed en del af referencerammen og standarden i branchen

- Leverandører, såsom produktionsselskaber, Gallup m.fl. mister en stor kunde – hvorved 'regningen' enten havner hos de tilbageværende kunder (læs: radiostationer), eller leverandørerne enten forsvinder eller slækker på kvaliteten af deres ydelser

- En række gode mennesker og talenter fra 100FM står jobløse – og uden muligheder for lignende beskæftigelse i en trængt branche

Og ikke mindst må de danske komponister, tekstforfatter og kunstnere se deres indtægt reduceret, qua de musikafgifter 100FM ikke længere vil sende i deres lommer. Skidt for dem, skidt for branchen og skidt for Danmark.

Nogle vil hævde at både TV 2, Sky og 100FM vidste hvad de i sin tid bød på. Nuvel, men ingen vidste at udviklingen af markedet ville gå så trægt, som tilfældet har været. Og det kan hele branchen vist i sidste ende lastes for. Branchen har nemlig altid brugt en masse negativ energi i kampen om at 'være efter hinanden' – genere hinanden, kæmpe sine interne og geografiske kampe osv.

Børsen skrev d. 27. juli i en artikel om radio, at der gemmer sig mange succeshistorier om mindre lokale radiostationer, der er gode forretninger rundt i landet. De historier overskygges af de problemer kommerciel landsdækkende radio har haft siden FM5 og FM6-auktionerne. Således er problematikken omkring 100FM – for så vidt som Sky/TV2/Nova – et problem, der i mediesammenhænge rammer hele branchen.

Derfor bør vi alle krydse fingrene for en fornyet politisk vilje til at skabe et sundt klima for kommerciel radio i Danmark. Det signal har Carina Christensen netop sendt. Tak for det.

Men hvad der skal til for at skabe det sunde klima for kommerciel radio er der givetvis delte meninger om. Derfor skræmmer det, at der stadig findes lokale, kommerielle stationer som IKKE har tilsluttet sig organisationen Radioerne – et godt talerør for 'vores' del af radiobranchen.

Og så skræmmer det, at tilmeldingerne til RadioDays pt. begrænser sig til ganske få aktører. Disse to årlige dage, hvor den danske radiobranche på kryds og tværs formår at stå lidt tættere sammen og erkende at vi kan noget sammen, fortjener bedre.

Til slut en kort, små-anarkistisk tanke:

Hvad ville der ske, hvis alle radiostationer – med undtagelse af DR – lukkede al udsendelsesaktivitet i et døgn?

Hvilke reaktioner ville det afføde i den danske befolkning?

Nå, tanken slås hen igen: Ganske urealistisk!

Og jeg krummer stadig tæer over 'Bye Bye Sky'-kampagnen… - men den tjener stadig som godt eksempel på, at mange ser den enes død som eget brød.

Virkeligheden er nok en anelse mere nuanceret.

God kamp – og på genhør?


- - -


Martin Larsen (30) er direktør for Radio Diablo i Svendborg.
- Har arbejdet med radio siden starten af 1990’erne – først som frivillig radiovært, siden ansat ved Radio 3 i Odense og efterfølgende ved sydfynske Radio Diablo.
- Drevet egen virksomhed siden sit 18. år, derudover læreruddannelse – indtil radio blev valget af levevej.
- Tillidsposter: Tidl. bestyrelsesmedlem i KOMM og ShoppingSvendborg, og tidl. formand for Svendborg Bycenterforening. Nu bestyrelsesmedlem i Radioerne.
- Er inspektør i RoundTable 38, Svendborg.
- Medejer af virksomhederne Radio Diablo ApS., konsulentvirksomheden BraLar ApS. og bolig- og livsstilsbutikkerne Sibra Svendborg og Sibra Rudkøbing.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -