Den nye radiokonference, Radiodays Europe, der afholdes til marts i København, skal være Europas bedste. Det siger DRs mediedirektør Lars Grarup, der fik idéen til konferencen.
Det skal være Europas bedste radiokonference. Oplægsholderne skal være i topklasse og alle sessions skal specialdesignes for at sikre det bedst mulige udbytte for deltagerne. I modsætning til mange andre europæiske radiokonferencer, vil Radiodays Europe blive dybt forankret i, hvad arrangørerne kalder "den europæiske radiorealitet".
"Ideen udsprang sig af, at jeg deltog I en radiokonference i London sidste år, hvor mine kollegaer og jeg stod tilbage med blandede følelser omkring indholdet. Konferencen var simpelthen for dyr og dårlig i forhold til det udbytte, vi fik med hjem. Den generelle holdning var, at deltagelsen havde været spild af tid og penge," siger DRs mediedirektør Lars Grarup, der er nyudnævnt formand for Radiodays Europe.
Radiodays Europe er startet op i et samarbejde mellem DR, NRK, SR og YLE og med support fra BBC, EBU og Europas ledende kommercielle spillere på radiomarkedet.
Radiodays Europe skal ikke bare være endnu en radiokonference. Ambitionen er at hæve overliggeren bl.a. i forhold til indholdet og måden, indholdet strikkes sammen på – men også i forhold til, hvordan konferencen afvikles.
"Vi har fuld gennemsigtighed i planlægningen og vil have dialog med deltagerne før, under og efter Radiodays Europe. Programmet skal være et spændende mix og byde på 'takeaway learning' - men skal også kigge ind i den nærmeste fremtid. Både når det gælder ideer, men også øvrigt input, som deltagerne skal kunne omsætte i deres dagligdag 12-18 måneder efter konferencen. Indholdet og oplægsholderne skal være underholdende og ikke 'tørre' – men selvfølgelig stadig seriøse. Og så skal vi kigge ind i andre sektorer og industrier for at lære. Jeg er sikker på, at vores internationale projektledelse kan levere dette," siger Lars Grarup.
Ideen med Radiodays Europe er at skabe en unik arena, hvor kommerciel radio og public service radio kan mødes og diskutere fælles udfordringer.
"Radio står – som medie – overfor store udfordringer både her og nu, men også på den lange bane. Derfor er det vigtigt, at kommerciel radio og public service sætter sig ned og diskuterer udfordringerne og finder frem til nogle fælles løsninger. Hvordan kan vi styrke radios position i et stadigt mere fragmenteret mediebillede? Hvordan kan vi få de unge til at tage radio til sig som et vigtigt medie? Hvordan kan vi nå alle lytterne ved brug af ny teknologi? Hvordan kan vi udvikle smart indhold for radio, som skal øge lytningen og – for den kommercielle sektor – sikre indtægter," siger Lars Grarup.
Grarup opfordrer alle kommercielle og public service stationer i Europa til at bakke op bag Radiodays Europe og tage del i opbygningen af en ny arena, hvor europæisk radio kan dele 'good practice', dele og udvikle nye ideer, skabe en fælles forståelse for de udfordringer, radio står overfor og ikke mindst komme med bud på, hvordan radio møder disse i forhold til lyttere, annoncører, politikere, myndigheder, aktionærer mv.
Allerede før den officielle lancering af projektet, har støtten til projektet været stigende i hele Europa i de sidste par uger
Radiodays Europe bygger - som tidligere omtalt på radionyt.com - på den store succes som Radiodays (Danmark), Radiodager (Norge) og Radiodagen (Sverige) har opnået. I år samlede de tre konferencer ikke færre end 1.200 deltagere i september.
Radiodays Europe finder sted i DGI Byen i København torsdag den 18. og fredag den 19. marts 2010. Programmet præsenteres den 1. december 2009, hvor også billetsalget starter.
Man kan læse mere på den netop i dag åbnede hjemmeside: www.radiodayseurope.com
Annonce:
Få Danmarks billigste HD-TV pakke for kun 99 kr./md. Klik her
|