Pilen peger nedad for det kommercielle radiomarked. Ifølge fem af landets største mediebureauer er der ikke udsigt til bedre tider for dansk kommerciel radio. Tværtimod vurderes det at radiomarkedet - der er faldet omkring 11 pct. i 2008 - vil fortsætte med at falde i 2009. Kun SBS Radio tror på en fremgang.
De fem store mediebureauer Mindshare, Phd., Carat, OMD og IUM vurderer i gennemsnit at omsætningen på radiomarkedet i 2008 vil være faldet med 11 pct. ved udgangen af året. Udsigterne for 2009 svinger mellem en yderligere tilbagegang på 11 pct. og så en nulvækst. Men ingen tror, at markedet vokser. Det skriver Berlingske Business i dag.
Bestyrelsesformand for SBS Radio, Eric Hansen, er mere optimistisk:
"Hvis der er de samme aktører på markedet til næste år, forventer vi, at radiomediet vil vinde markedsandele. Vi gør os ingen forhåbninger om en stor vækst på reklamemarkedet, men erfaringen viser, at radiomediet vinder markedsandele i nedgangstider, fordi det er et hurtigt, billigt og taktisk medie," siger Eric Hansen.
Han vurderer overfor Berlingske Business at omsætningen på radiomarkedet vil stige med 10 pct. næste år.
Radiochef på Sjællandske Mediers lokalradio, Radio SLR, og tidligere formand for 'Radioerne', Steffen Stenbæk, deler dog ikke denne optimisme. Han vurderer, at detailhandlen vil spare på radioreklame, da radio er "et tilvalgsmedie".
"Vi risikerer et fald på 20 procent, hvis den økonomiske krise trækker ud. Jeg håber kun det bliver 10 pct.," siger Stenbæk. |