Både Sky Radio og Radio 100FM kalder sig landets største kommercielle radiokanal - og DR har så mange kanaler, at man altid kan finde et par stykker der går frem - og det gør P3, der har det største lyttertal siden Danmark fik landsdækkende kommerciel radio.
Radio 100FM skriver i en pressemeddelelse, at Danmarks største kommercielle radiostation stadig hedder Radio 100FM. Stationen opnår iflg. Gallup en share (markedsandel af al radiolytning) på 6.4 pct. i 2. kvartal 2005. Det er en pæn fremgang fra 1. kvartal, hvor stationen på Rådhuspladsen i København opnåede 5.6 pct.
Fra Sky Radio siger adm. direktør Ab Trik, at man er "glade for de nye lyttertal, der dokumenterer, at lytterne har taget godt imod det udvidede programkoncept" og videre at man "med mere end 1.1 mio. lyttere, er klart den største kommercielle radiostation på markedet".
Sky Radio hæfter sig ved, at man nu har passeret, hvad man betegner som en magisk grænse - nemlig 1.1 mio. lyttere. Man er dog ikke så omhyggelige med at gøre opmærksom på, at det er i løbet af en hel uge, at 1.1 mio. danskere på et eller andet tidspunkt hører Sky Radio. Disse 1.1 mio. er nemlig ikke særligt trofaste: Sky Radios share er således kun på 5.9 pct., hvilket dog er en fremgang i forhold til 1. kvartal, hvor share'n var på 5.5 pct.
Fra DR skriver man i sin pressemeddelele ikke noget om den markante tilbagegang for P1, P2 og P4 fra 1. til 2. kvartal. P1 går tilbage fra 5.7. til 5.0 pct., P2 går tilbage fra 3.2 til 2.4 pct. og P4 går tilbage fra 38.8 til 37.2 pct. af den samlede radiolytning.
I stedet skriver DR, at "P3 og P1 vinder terræn igen".
DR fokuserer på, at P3s ugentlige lyttertal nu er på 2.051.000. Det er en fremgang i forhold til samme periode side år, hvor tallet var 2.006.000 lyttere, og er det højeste siden konkurrencen blev skærpet på området i 4. kvartal 2003, da de kommercielle radiokanaler blev landsdækkende.
"Jeg ser det som et stort cadeau til P3's bestræbelser på at adskille sig fra de konkurrerende kanaler ved at satse på sin helt egen profil. At P3 har formået at fastholde de eksisterende lyttere og samtidig rekruttere ekstra lyttere i en tid med stigende konkurrence fra de kommercielle radiokanaler viser, at DR har valgt at satse rigtigt," lyder det fra radiodirektør Leif Lønsmann.
Radiodirektøren mener, at blandt andet P3's fokus på ny dansk musik og satireindslag som 'Tjenesten' på P3 har givet bonus i den skærpede konkurrence med Sky Radio og Radio 100FM.
Også P1 har iflg. DR oplevet kraftig fremgang i de seneste lyttertal. Det er dog ikke tilfældet, hvis man kigger på tallene fra 1. kvartal 2005, men hvis man kigger på samme periode sidste år er lyttertallet steget fra 775.000 ugentligt lyttere til 880.000.
Ifølge Lønsmann skyldes det de senere års fornyelse af kanalen. Især P1's satsning med en "elektronisk morgenavis" med nyheder og aktualitet i P1 Morgen fra kl. 6.00-9.00 er blevet populær hos lytterne.
På en gennemsnitlig hverdag havde P1 Morgen således 247.000 lyttere i 2. kvartal 2005, svarende til 5.41 pct. af befolkningen. Tilsvarende var lyttertallet 223.000 (4.9 pct.) i 2004.
|